وحدت و اسلام سیاسی جزو اصول اساسی اندیشه امام خمینی (ره) است

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، همایش اسلام رحمه للعالمین از دیدگاه امام خمینی (ره) و عبدالرحمن وحید 23 خرداد ماه در محل سالن اجتماعات دانشگاه دولتی رادن فتح (UIN) پالم بانگ اندونزی با حضور پرشور اساتید، دانشجویان و مسئولان محلی شهر پالم بانگ برگزار گردید. از میهمانان ویژه حاضر در این همایش میظتوان به افلاطون مختار، رییس مجلس العلمای استان سوماترای جنوبی و سیوطی، رییس اسبق دانشگاه رادن فتح پالم بانگ، اشاره نمود.

وحدت و اسلام سیاسی جزو اصول اساسی اندیشه امام خمینی (ره) است

اولین سخنران این همایش محمد شیرازی، رییس دانشگاه رادن فتح پالم بانگ بود که در شروع سخنانش گفت: ایران صندلی خاصی در میان افکار عمومی مردم اندونزی دارد و مورد تقدیر و احترام دولت، مردم و اندیشمندان اندونزی است. برادران مسلمان ما در ایران علیرغم اینکه تحت فشار شدید از طرف مخالفان خود در سطح جهان قرار دارند؛ اما به سرعت در حال پیشرفت هستند. کشور ایران امروزه یک کشور قدرتمند است و این قدرت به واسطه تکیه این کشور به علم است و باید بدانیم که علم یعنی قدرت.

شیرازی همچنین اعلام کرد: علیرغم اینکه برخی فکر می نمایند ثروت عامل اصلی قدرت است؛ اما باید بدانند که ثروت بدون علم شکست خواهد خورد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به پیروزیت پیامبر اکرم (ص) در گسترش دین اسلام اشاره نمود و گفت: پیامبر (ص) در گسترش دادن رحمت پیروز بود و طولی نکشید که رحمت اسلام سراسر منطقه را فرا گرفت. گسترش اسلام بر مبنای رحمت به عالمیان پس از چندی تمدن بزرگ اسلامی را به وجود آورد. بشری که زندگی جاهلی بر مبنای وحشی گری داشت با ظهور پیامبر (ص) به طور کامل تغییر کرد.

رییس دانشگاه رادن فتح پالم بانگ در ادامه سخنانش تأکید کرد: امروز مسئولان باید از این تغییر درس بگیرند، همانطور که امام خمینی (ره) و عبدالرحمن وحید نشان دادند که می توان چنین کرد.

وی اضافه کرد: اگر زندگی امام خمینی (ره) را مطالعه کنید متوجه می شوید ایشان چگونه حتی از تبعیدگاه مردم را راهنمایی می کرد و زمینه ساز تغییر در کشور ایران و نجات مردم از بی عدالتی را فراهم آورد.

رییس دانشگاه پالم بانگ در ادامه اضافه کرد: در اندونزی هم عبدالرحمن وحید به عنوان شخصیتی شناخته می گردد که برای برداشتن ظلم و ناعدالتی در جامعه کوشش نموده است. این را باید بدانیم که حرکت های مردمی به وجود نمی آیند، مگر با حرکت رهبرانشان.

وی همچنین گفت: جوانان و دانشجویان اندونزی باید به مطالعه و آنالیز زندگی و شخصیت امام خمینی (ره) بپردازند.

شیرازی مطالعه زندگی امام خمینی (ره) را باعث ایجاد انگیزه کوشش و الهام گیری از شخصیت ایشان برای دانشجویان اندونزی دانست.

سخنران دوم این همایش نور هدی علی، استاد تاریخ اسلام در و رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه رادن فتح شهر پالم بانگ بود. وی سخنانی خود را با موضوع اندیشه اسلام رحمه للعالمین عبدالرحن وحید: بومی سازی تعالیم اسلام در اندونزی ارایه داد.

وی در این سخنرانی گفت: مسلمان شدن به این معنی نیست که همه زمینه های فرهنگی محلی را باید ترک و طرد کند، چون اسلام برای یک فرهنگ خاص نیامده است.

نور هدی ادامه داد: عبدالرحمن وحید مشهور به گوس دور (1940 - 2009)، یک روشنفکر مسلمان بود که گفتمان اسلام رحمه للعالمین را توسعه می داد. در دوره ای از زندگی خود (نزدیک به سه دهه) صریحاً موضع گیری خود علیه همه اشکال خشونت ها و عدم تحمل و مدارا را نشان می داد. گوس دور به اصل تحمل و مدارا در زندگی انسان، یعنی احترام متقابل، همدردی، وحدت در عین تفاوت به نفع بشریت، گرایش داشت. گوس دور بر این باور بود که اسلام اعتقاد به تساوی گرایی است که رحمت، شفقت، عشق، مهربانی را گسترش می دهد. اسلام دین تحمل و قائل به احترام به تفاوت هاست و همچنین یک دین عدالت و صداقت است که رفتار ناعادلانه را به دلایل طبقه، قومیت، جنسیت یا گروه بندی ها در جامعه، پشتیبانی نمی نماید.

رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه رادن فتح شهر پالم بانگ اضافه کرد: گوس دور همچنین به مسلمانان توصیه می کرد که تفاوت های موجود را قبول نمایند. پذیرش این تفاوت ها در تقدیم منافع مشترک در مورد انسانیت و صلح، تحقق پیدا می نماید. گوس دور همواره به طور مداوم سهم قابل توجهی را به کاهش تنش در جامعه ارایه می داد. او همچنین گروه ها را به انجام گفت وگو و تقویت روابط بین جوامع تشویق می کرد تا اعمال خشونت آمیز جلوگیری گردد.

دیگر سخنران این مراسم عبدالرضا سیفی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی بود. سیفی در ابتدا ضمن اشاره به زندگی امام خمینی (ره) و دعوت دانشجویان به مطالعه تاریخچه زندگی ایشان به صورت خلاصه ای از مراحل زندگی امام خمینی (ره) را با استفاده از اسلاید به حاضران در جلسه معرفی کرد.

وی در این سخنرانی ضمن تعریف واژه رحمت و تفکیک معنای این واژه در مورد انسان و خداوند، با استناد به سخنان امام راحل (ره) به تبیین دیدگاه ایشان در مورد اسلام رحمه للعالمین پرداخت.

سیفی گفت: پیامبر اسلام (ص) شریعت و آیینی را آورده که در عمل به دستورات آن، سعادت جهان و آخرت همه مردم تأمین خواهد شد. بر همین اساس امام خمینی (ره) جهان را مظهر جمال خداوند شمرده و بر این باور است که تار و پود هستی بر محور رحمت، بخشایش و مهربانی پایدار اسـت. بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) هر چه در عالم است از رحمت واسعه الهی است و انبیا، مظهر رحمت حق تعالی هستند که می خواهند مردم به معرفت و سعادت برسند. امام خمینی (ره) معتقد بودند که همه انبیا به دنبال سوق دادن بشر به سوی معرفت الله بوده اند.

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی همچنین گفت: بر اساس اندیشه امام راحل (ره) در بیان مسایل به مردم ملایمت و رحمت بیشتر از هر جهت دیگری تأثیر می گذارد. وقتی از رحمت حرف زده می گردد، دل ها نرم می گردد. با ملایمت انسان بهتر می تواند مسایل را حل نماید تا شدت. بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) جنگ های پیامبر (ص) هم مظهر رحمت الهی بوده و در واقع هدف، برداشتن موانع سر راه سعادت انسان ها بود.

سیفی اضافه کرد: امام راحل (ره) معتقد بود باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آنگونه که هست به جهان معرفی کرد. وقتی ملت ها اسلام را بشناسند، حتماً به آن گرایش پیدا خواهند کرد. بر اساس اندیشه امام (ره) در نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر رفتار مهربانانه و رأفت است.

عبدالرضا سیفی همچنین با اشاره به سیره فردی زندگی امام خمینی (ره)، مصادیقی از ساده زیستی ایشان را در مقایسه با خاندان پهلوی ارایه داد.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ادامه با اشاره به رفتار گروه های تروریستی و تکفیری و مقایسه آن با آموزه های اسلامی گفت: بی شک آنچه امروزه در رفتار گروه های تکفیری می بینیم، هیچ سنخیتی با اسلام حقیقی ندارد. اسلامی که پیامبر اکرم (ص) بر مبنای رحمت آن را به عالم معرفی نموده، به هیچ کس اجازه نمی دهد تا بدون دلیل خون مردم بی گناه مسلمان و غیرمسلمان را بریزند.

سیفی همچنین در این نشست ضمن اعلام تعداد شهدای ترور در ایران، به حادثه تروریستی اخیر در تهران و کوشش شکست خورده جریان های تروریستی در ایران اشاره نمود.

سخنران آخر این همایش زول کیفلی، رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شریف راهنمایی الله جاکارتا بود. وی در این همایش به صورت تطبیقی به آنالیز آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) و عبدالرحمن وحید پرداخت. زول کیفلی در سخنرانی خود توحید، عدالت، امامت، ولایت فقیه، آزادی (مدنی، اجتماعی و فردی در اعتقاد، اندیشه، احزاب و رسانه و در چارچوپ قوانین و دین)، استقلال، وحدت، اسلام جهانی و هویت اسلامی را به عنوان مؤلفه های عمده اندیشه امام خمینی (ره) ذکر کرد.

زول کیفلی گفت: اصل اساسی در اندیشه امام خمینی (ره) وحدت و اسلام سیاسی است. بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) اسلام در همه ابعاد آن سیاسی است، کسی که بر این باور است که دین از سیاست جدا است از دین و سیاست بی خبر است. اسلام شامل تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، فرهنگی، سیاسی، مالی و نظامی انسان می گردد.

وی در ادامه توحید، انسانیت، عدالت، برابری، آزادی، ساده زیستی، برادری، جوانمردی و خرد محلی را به عنوان ارزش های نه گانه اندیشه عبدالرحمن وحید معرفی کرد و در ادامه گفت: عبدالرحمن وحید، خرد محلی را به حرکت درآورد و آن را به عنوان یک منبع ایده و مبنای فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در اجرای عدالت، برابری و انسانیت، بدون از دست دادن نگرش باز و مترقی به سمت توسعه قرار می دهد. مبنای اندیشه عبدالرحمن وحید بر آموزه های دین اسلام پایدار است.

زول کیفلی در خاتمه توحید، عدالت، آزادی و وحدت و برادری را به عنوان مهم ترین نکات مشترک اندیشه های امام خمینی (ره) و عبدالرحمن وحید، ذکر کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11608

به "وحدت و اسلام سیاسی جزو اصول اساسی اندیشه امام خمینی (ره) است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحدت و اسلام سیاسی جزو اصول اساسی اندیشه امام خمینی (ره) است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید