مدیران 5 برابر کارگران عیدی می گیرند

به گزارش بلاگ پو، ابهامات زیادی در رابطه با عیدی مقامات دولتی وجود دارد، بر اساس قانون مجلس مدیران دولتی تا 15 میلیون تومان می توانند عیدی بگیرند (یعنی 5 برابر کارگران)، ولی سابقه نشان داده این رقم برای مدیران خیلی بیشتر خواهد شد.

مدیران 5 برابر کارگران عیدی می گیرند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، سال 99 نیز در حال به انتها رسیدن است، به رسم هر سال پاداش سالانه یا همان عیدی نیز به کارکنان دستگاهها و کارگران پرداخت خواهد شد، عیدی سال جاری بنا بر قوانین موضوعه دو تا سه برابر پایه حقوق است، که در بیشتر موارد در انتها بهمن ماه پرداخت میگردد، اما در این میان هستند گروههایی که عیدی آنها در انتها اسفند پرداخت میگردد، به عنوان مثال مددجویان کمیته امداد یکی از این گروهها هستند، در این میان اما ابهامات زیادی در رابطه با عیدی مقامات دولتی وجود دارد، بر اساس قانون مجلس مدیران دولتی تا 15 میلیون تومان میتوانند عیدی بگیرند(یعنی 5 برابر کارگران) ولی سابقه نشان داده این رقم برای مدیران خیلی بیشتر خواهد شد.

مصوبه شورای عالی کار در رابطه با عیدی ها

نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در دویست و هشتاد و دومین جلسه شورای عالی کار بعد از نشستی چند ساعته در 27 اسفند ماه سال گذشته برگزار گردید به جزئیات حقوق و دستمزد کارگران پرداخته بودند، در این جلسه آنها مقرر نموده بودند که عیدی سال 99 حداقل 3 میلیون و 33 هزار و حدبیشتر 4 میلیون و پانصد هزار تومان باشد. اما کارکنان دولت ظاهرا سال جاری یک میلیون 78 هزار تومان عیدی خواهند گرفت.

کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حدبیشتر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند. علی اصلانی عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار: سال جاری عیدی کارگران بین 3 تا 4 میلیون و 500 هزار تومان معین شده است، یعنی هیچ کارگری سال جاری زیر سه میلیون تومان و بالای 4.5 میلیون تومان عیدی نخواهد گرفت.

زمان پرداخت عیدی کی است؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از واریز عیدی و پاداش انتها سال کارگران با حقوق بهمن ماه خبرداد و گفت: کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند با حقوق بهمن ماه، عیدی و پاداش انتها سال نیروهای کار خود را پرداخت نمایند.

اول توانگران بعد مددجویان

نکته جالب این است که عیدی مددجویان کمیته امداد معادل یک ماه مستمری آنان است که عملا مبلغ کمی را شامل میگردد و با تاخیر در آخر اسفند به حساب سرپرستان خانوار واریز می گردد و به صورت نقدی قابل برداشت خواهد بود.

مسائل واحدهای تولیدی برای پرداخت پاداش آخر سال

صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری چند ماه پیش گفته بود کارگران تحت پوشش 400 واحد تولیدی حدود 97 هزار و 300 نفر هستند که همگی شب عید با مسائل معوقات مزدی و عیدی روبرو هستند. دست کم 400 واحد تولیدی در شرایط کنونی از دو ماه تا یک سال معوقات مزدی به کارگرانشان بدهکار هستند. بسیاری از این 400 شرکت توان پرداخت معوقات مزدی و مطالبات عیدی پرسنل خویش را ندارند.

عدم تناسب حقوق سبد هزینه معاش؛ لزوم افزایش سقف و کف پاداش آخر سال

سی دی ماه، جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار می گردد. موضوع جلسه، ورود به محاسبات سبد معاش خانوار (موضوع بند دوم ماده 41 قانون کار) است؛ قرار است نمایندگان سه گروه درگیر، در خصوص سبد معاش خانوار و هزینه آن به توافق برسند و سپس نتایج به مذاکرات مزدی در شورای عالی کار ارجاع داده گردد.

سال گذشته، سبد معاش حداقلی 3 میلیون و 750 هزار تومان معین شد؛ حالا کارگران منتظرند با توجه به تاثیرات شدید تورمی روی سبد کالاها، نرخ جدید برای سبد معاش معین گردد. سبد معاشی که سه جانبه در کمیته دستمزد محاسبه می گردد، بسیار حداقلی تنظیم می گردد تا بتوان بر سر آن اجماع کرد.

پاداش مدیران دولتی؛ 5 برابر و بیشتر از پاداش کارگران

کمیسیون تلفیق مجلس یک هفته پیش سقف پاداش سالانه اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت های دولتی را حدبیشتر حدود 15 میلیون تومان معین کرد. این قانون در حالیست که داده های رسانه ای و گزارشهای حسابرسی خبرهای دیگری میدهند، همانطور که پیشتر در آنالیز گزارشهای حسابرسی شرکتهای دولتی آنالیز شده بود، شایعترین تخلف شرکتهای دولتی عدم ثبت حقوق و مزایای کارکنان در سامانه ثبت حقوق و مزایا است، در دو شرکت نیز تخلف حقوق و دستمزد اتفاق افتاده است، این دو شرکت یکی شرکت آب است که عدم رعایت قانون ممنوعیت افزایش حقوق اعضای هیئت مدیره در بعضی موارد و عدم رعایت ممنوعیت افزایش حقوق اعضای هیئت مدیره در آن اتفاق افتاده است. شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران نیز پرداخت پاداش حدبیشتر معادل یک ماه حقوق و مزایا رعایت نشده است.

این گزارش ها در حالی بود که در سال 97 و حتی پیشتر از آن رسانه ها خبر از حقوق نجومی مدیران نفتی میدادند به عنوان مثال در مهر سال گذشته عنوان شد فیش حقوقی مدیرعامل بازنشسته شرکت ملی نفت - متعلق به شهریور 97 که نشان می داد وی حدود 37 میلیون خالص دریافتی داشته است. علی کاردر در همان سال هم یک میلیارد تومان پاداش بازنشستگی دریافت نموده و با قراردادی جدید، نه تنها حقوق بازنشستگی می گرفت که در قالب قراردادی جدید، حقوق نجومی دریافت می کرد.

طبق بخشنامه وزیر نفت، سقف حقوق مدیران نفت 20 میلیون تومان است که این فیش حقوقی نشان می دهد چنین بخشنامه ای اجرایی نمی شد. همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سال 97 با اعلام اینکه 200 مقام دولتی پاداش بیش از 600 میلیون تومانی گرفتند گفته بود 987 نفر در دستگاه ها و شرکت های دولتی و بانک ها پاداش بازنشستگی بیش از 400 میلیون تومان گرفته و آخر سال 96 خود را بازنشست نموده اند و 14 نفر از کسانی که بیش از 400 میلیون تومان پاداش گرفته اند و خود را در سال 96 بازنشسته نموده اند سال جاری دوباره به کار بازگشته اند.

این خاصه خرجی ها البته همه جا ظاهرا سرایت نموده است، حتی در بانک زیاندهی مانند بانک سرمایه که آنالیز صورت اقتصادی آن نشان می دهد مدیرعامل این بانک به همراه یک عضو هیئت مدیره در سال 1397 نفری بیش از 576 میلیون تومان حقوق و دستمزد و هر کدام نیز بیش از 101 میلیون تومان پاداش دریافت نموده اند.

در انتها سال اقتصادی 1397 پنج عضو هیئت مدیره این بانک در مجموع بیش از 6 میلیارد و 96 میلیون تومان حق پاداش دریافت نموده اند. به عبارتی دیگر هر عضو هیئت مدیره این بانک در سال 97 حدود یک میلیارد و 219 میلیون و 240 هزار تومان پاداش دریافت نموده اند.

منبع: راهبرد معاصر

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19389

به "مدیران 5 برابر کارگران عیدی می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران 5 برابر کارگران عیدی می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید