توزیع یارانه برنج شروع شد ، چگونه برنج مقرون به صرفه دولتی بگیریم؟

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران مربوط به دوره تا خاتمه مرداد ماه سال جاری قیمت هر کیلو برنج ایرانی حداقل 34 هزار تومان و حداکثر 46 هزار تومان بوده است. میانه قیمت آن هم به کیلویی 38 هزار تومان رسیده که این نرخ در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال گذشته حدود 43 درصد و نسبت به تیر ماه سال جاری بیش از سه درصد افزایش داشته است.

توزیع یارانه برنج شروع شد ، چگونه برنج مقرون به صرفه دولتی بگیریم؟

با این حال در شهریور ماه سال جاری هم فرایند صعودی قیمت برنج ادامه داشته و طبق گزارش روزنامه خراسان قیمت هر کیلو برنج ایرانی از 50 هزار تومان عبور کرده است.

قیمت برنج خارجی هم به وسیله مرکز آمار ایران مربوط به دوره مرداد ماه سال جاری هر کیلو به طور میانه 25 هزار تومان اعلام شده است. این نرخ هم در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه پارسال حدود 39 درصد افزایش یافته است.

علت مهم این اتفاق کاهش فراوری برنج به علت خشکسالی و ممنوعیت واردات است. اما اتفاق قابل تامل این است که هرچند واردات برنج ممنوع بوده اما دولت توزیع برنج خارجی انبار شده با قیمت 18500 تومان را شروع کرده است.

پیش از این شرکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود فراوری برنج 18درصد به علت خشکسالی کاهش یافته است و به همین منظور توزیع برنج دولتی با قیمت مصوب 18500 تومانی ادامه دارد.

اما این برنج های مقرون به صرفه چطور توزیع می شوند؟

بنابر اطلاعیه شرکت بازرگانی دولتی از ابتدای شهریور ماه تا به امروز صرفاً 43 هزار تن از این برنج دارای متقاضی بوده و واریز وجه کرده اند که از این مقدار صرفاً 30 هزار تن از انبارهای شرکت خارج شده و مابقی به مرور در حال خروج است. بدین وسیله از تمامی شبکه های توزیع منتخب، فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های کارگری، کارمندی و مصرف محلی دعوت می گردد در صورت احتیاج به برنج وارداتی به وسیله کارگروه های تنظیم بازار استانی، سازمان های جهاد کشاورزی و یا صنعت، معدن و تجارت استان اقدام لازم به عمل آمده و برنج مورد احتیاج کشور را تأمین و توزیع نمایند.

بدین ترتیب به نظر می رسد مردم برای خرید این برنج ها باید به فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های کارگری و کارمندی مراجعه نمایند.

اما انجمن واردنمایندگان برنج این اقدام بازرگانی دولتی را رقابت با بخش خصوصی می داند. دبیر این انجمن در این خصوص به روزنامه ایران گفته است: واردات در چهار ماه برای بخش خصوصی ممنوع است و علت آن حمایت از فراوری داخلی اسم می گردد اما شرکت بازرگانی دولتی در همین زمان ممنوعیت واردات، اقدام به عرضه برنج خارجی به قیمت هرکیلو 18 هزار و 500 تومان کرده است. قیمت برنج خارجی که شرکت بازرگانی دولتی عرضه می نماید حدود هفت هزار تومان با برنج وارداتی بخش خصوصی و 15 تا 20 هزار تومان با برنج ایرانی اختلاف قیمت دارد و ما معتقدیم این اختلاف قیمت زمینه احتکار، افزایش دلالی و رانت را فراهم کرده است.

بدین ترتیب اگر مقدار برنج توزیعی را همان 43 هزار تن اعلام شده شرکت بازرگانی دولتی و مقدار رانت در هر کیلو را هفت هزار تومان اعلامی انجمن برنج در نظر بگیریم می توان تخمین زد که در این بخش بیش از 300 میلیارد تومان رانت در حال توزیع است. آیا این روش برای حل مشکل بازار برنج جوابگو است؟

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55040

به "توزیع یارانه برنج شروع شد ، چگونه برنج مقرون به صرفه دولتی بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع یارانه برنج شروع شد ، چگونه برنج مقرون به صرفه دولتی بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید