افزایش مهارت پژوهشگران در پروپوزال نویسی

به گزارش بلاگ پو، افزایش مهارت و دقت پژوهشگران و دستیاران در انتخاب موضوع و نگارش پروپوزال یکی از مهمترین موضوعاتی بود که در جلسه کمیته اخلاق در پژوهش بیمارستان فارابی به آن پرداخته شد.

افزایش مهارت پژوهشگران در پروپوزال نویسی

به گزارش خبرنگاران، کمیته اخلاق در پژوهش بیمارستان فارابی (چهارشنبه- 18 فروردین) با حضور دکتر محمد طاهر رجبی، معاون پژوهشی و دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق در پژوهش این بیمارستان به همراه دکتر سید فرزاد محمدی، رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی ترجمانی به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار گردید.

در شروع این جلسه دکتر علیپور، دبیر کمیته اخلاق در پژوهش این بیمارستان صحبت هایی را درباره طرح های ثبت شده در سامانه پژوهشی عنوان نمود و گفت: بیشتر طرح هایی که در این سامانه ثبت می شوند مربوط به سرانجام نامه های دستیاران است که معمولاً نیازمند کسب تجربه بیشتری در زمینه پروپوزال نویسی هستند. البته تا کنون کارگاه ها و جلسه های آموزشی مختلفی در زمینه پروپوزال نویسی برگزار گردیده اما هنوز هم نقاط ضعفی وجود دارد که در هنگام داوری طرح ها و سرانجام نامه ها این موارد را مشاهده می کنیم. امیدواریم بتوانیم با همکاری معاون پژوهشی بیمارستان و برگزاری دوره های مختلف پژوهشی مانند پروپوزال نویسی به ویژه در ابتدای ورود دستیاران به این مرکز به صورت ریشه ای این مشکل را رفع کنیم.

در ادامه دکتر رجبی، معاون پژوهشی بیمارستان توضیحاتی را درباره انتخاب موضوع در پروپوزال نویسی مطرح و اظهار کرد: موضوعاتی که برای پروپوزال انتخاب می شوند ابتدا در بخش های مختلف به صورت فوق تخصصی مطرح می شوند. گاهی ممکن است در آنالیز ها با موضوعاتی روبرو شویم که قبلاً انتخاب و به عنوان مثال 20 سال قبل در مقاله دیگری منتشر شده باشند اما امروزه با روش های درمانی و تصویربرداری جدید یافته های متفاوتی از این پژوهش ها به دست می آید و حتی ممکن است یافته هایی که سال ها قبل به دست آمده و در مقالات به چاپ رسیده را کاملاً نقض نمایند. به همین منظور در گروه های فوق تخصصی درباره این گونه موضوعات تصمیم گیری شده و پس از تایید، در جلسه شورای پژوهشی مطرح می شوند.

وی اشاره ای نیز به نحوه نگارش پروپوزال ها داشت و اضافه نمود: دو سه سالی است که درباره نگارش پروپوزال ها سخت گیری را بیشتر نموده ایم اما با این حال وجود نقص در پروپوزال های نوشته شده را نیز رد نمی کنیم. البته در صورت وجود نقص ممکن است چند بار پروپوزال یک طرح یا سرانجام نامه را به دستیاران یا پژوهشگران برگشت داده تا در مورد رفع مسائل موجود و نواقص آن اقدام نمایند.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی همچنین به مسائلی که شیوع ویروس کرونا در برگزاری کارگاه های پژوهشی ایجاد نموده پرداخت و گفت: سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا امکان برگزاری کارگاه های مختلف وجود نداشت که البته توانستیم به یاری دوره های مجازی تا حد زیادی این مشکل را رفع کنیم. ما در سال 98 تجربه موفقی در برگزاری دوره های ماهانه آمار و تحلیل در بیمارستان فارابی داشتیم و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم چنین دوره هایی را برای دستیاران این بیمارستان به ویژه دستیاران جدید برگزار کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فاطمه جعفری کارشناس کمیته اخلاق در پژوهش بیمارستان فارابی نیز گزارشی از مصوبه ها و فعالیت های این کمیته در سال 99 ارائه کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 48 جلسه غربالگری آنلاین در سامانه پژوهشیار برگزار کردیم که منجر به آنالیز 52 طرح و سرانجام نامه به صورت کامل و صدور کد اخلاق از سامانه ملی اخلاق شده است. البته هنوز تعدادی طرح و سرانجام نامه از سال 99 در کمیته غربالگری در حال آنالیز بوده و فرایند دریافت کد اخلاق را طی می نمایند.

سپس اعضا به آنالیز چهار سرانجام نامه و طرح مداخله ای و شش مورد طرح و سرانجام نامه مشاهده ای، توصیفی و تصویربرداری پرداختند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46269

به "افزایش مهارت پژوهشگران در پروپوزال نویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مهارت پژوهشگران در پروپوزال نویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید