900هزار هکتار باغ در سطح کشور نیازمند جوان سازی و تغییر است

به گزارش بلاگ پو، محمدعلی طهماسبی در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن تأکید بر اینکه حضور در پنجمین جشنواره ملی پسته فرصت خوبی برای بازدید از باغات و مزارع استان سمنان و احصاء مسائل و ارائه راهکارهای مناسب است، ابراز داشت: حدود دو میلیون و 900 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که از این تعداد 900هزار هکتار باغ در سطح کشور نیازمند جوان سازی و تغییر است.

900هزار هکتار باغ در سطح کشور نیازمند جوان سازی و تغییر است

وی اضافه کرد: اکثر باغات به صورت سنتی هستند که باید این باغات با کشات ارقام جدید یکدست گردد از طریق مراکز تحقیقات کشاورزی و تبادل اطلاعات با کشورهای اروپایی ارقام خوبی در فراوری انواع محصولات باغی وجود دارد که باید کشت این ارقام تجاری در دستور کار قرار گیرد.

فراوری 20 میلیون تن سردرختی

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه حدود 20 میلیون تن سردرختی فراوری باغات سطح کشور است، ابراز داشت: سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در بخش باغبانی افزایش بهره وری است لذا جوان سازی و جایگزینی باغات سنتی در دستور کار خود قراردادیم به عنوان مثال دو رقم پسته فندقی واکبری باید در جای مناسب خود در شهرستان دامغان کشت گردد.

طهماسبی بابیان اینکه حدود دو میلیون و 700 هزار تن فراوری محصولات گلخانه ای پیش بینی سال جاری است، توضیح داد: با توجه به کمبود منابع آب و لزوم صرفه جویی در مسائل آبی توسعه گلخانه ها ازجمله سیاست های وزارت جهاد در استان ها پیگیری می گردد زیرا در این اقدام حدود 90 درصد صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در رابطه با کشت گیاهان ن کم آب بر نیز یکی دیگر از سیاست های جهاد کشاورزی برای مقابله با خشک سالی است که درزمینهٔ گیاهان دارویی همین منطقه دیباج گل محمدی به عنوان گیاه کم آب و اقتصادی کشت می گردد و بهره وری خوبی نیز دارد.

صرفه جویی 40 درصدی آب با طرح سایه بان باغات

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه طرح ایجاد سایه بان بر روی باغات در این وزارت خانه پیگیری و دنبال می گردد، ابراز داشت: کشاورزان می توانند از طریق اخذ تسهیلات اشتغال روستایی و صندوق توسعه ملی برای ایجاد سایه بان در باغات استفاده نمایند.

طهماسبی در ادامه توضیح داد: با طرح ایجاد سایه بان در باغات محصولات کشاورزی در برابر حوادث قهری نظیر تنش آبی سرما، گرما، طوفان و تگرگ محافظت گردیده و در بهبود کیفیت محصول اثرگذار است و ضمن آن حدود 30 الی 40 درصد باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز می گردد.

وی اضافه کرد: حدود 1.5 میلیون تن در سال محصولات باغی به ارزش سه میلیارد دلار به کشورهای مختلف صادر می گردد که با توجه به موضوع ارز ازنظر ارزشی صادرات محصولات باغبانی می تواند برگشت زیاد داشته باشد و انگیزه خوبی برای صادرات در بین بهره برداران ایجاد کند.

تنها 100هزار هکتار باغ پسته بیمه است

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه سرمازدگی تنش محیطی است، ابراز داشت: دو راه برای جبران این خسارات وجود دارد اول آنکه باغات باید بیمه باشند که از 460 هزار هکتار پسته که در کشور حدود 100 هزار هکتار آن بیمه است و در خصوص باغاتی که بیمه نیستند باید از طریق ستاد بحران مستقر در فرمانداری های هر شهرستان پیگیری گردد

طهماسبی در ادامه توضیح داد: ولی راه علاج دوم برای مقابله با سرمازدگی کشت گیاهان مقاوم تر در برابر سرما است و باید ارقام دیر گل از طریق سرشاخه کاری و یا پیوند در بخش های مستعد سرما انجام گردد.

وی اضافه کرد: سطح سرمازدگی باغات بالغ بر 640 هزار هکتار در کل ایران دچار خسارت سرمازدگی شدند ولی در همه محصولات آن چیزی که جمع بندی استان ها بود حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد خسارت گزارش شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1224

به "900هزار هکتار باغ در سطح کشور نیازمند جوان سازی و تغییر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "900هزار هکتار باغ در سطح کشور نیازمند جوان سازی و تغییر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید