90 درصد نان ها در ایران نان سفید است ، نانی بدون ارزش غذایی

به گزارش بلاگ پو، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: بیش از 90 درصد نان های تولیدی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالی که در کشورهای توسعه یافته دنیا 95 درصد نان مصرفی مردم نان کامل است.

90 درصد نان ها در ایران نان سفید است ، نانی بدون ارزش غذایی

تسنیم نوشت: دکتر جلال الدین میرزای رزاز با بیان اینکه یکی از معضلات مهم موجود در کشور نان های مصرفی هستند، اظهار کرد: بیش از 90 درصد نان های فراوریی و مصرفی در کشور نان سفید هستند در حالی که در کشورهای توسعه یافته دنیا 95 درصد نان مصرفی مردم نان کامل است.

  • مجله نان

وی اضافه نمود: بحث نان و سلامت آن از سال های قبل مطرح بوده اما تا به حال اقدامات عملی چندانی در جهت برطرف مسائل آن صورت نگرفته است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، نان کامل را نانی دانست که آرد آن از گندم کامل و سبوس دار تهیه شده باشد و با اشاره به مسائل مطرح شده در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، توضیح داد: نماینده سازمان بهداشت دنیای (WHO)، در این اجلاس بر توجه ویژه به نان و روش های طبخ آن در ایران تاکید نمود و معتقد بود گندم مورد مصرف آردسازی ها باید بازبینی گردد.

وی اضافه نمود: بر اساس آمار ارائه شده توسط نماینده WHO، ما در کشور 28 درصد مواد مغذی گندم را به وسیله سبوس گیری جدا نموده و دور می ریزیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با انتقاد نسبت به بالا بودن درصد سبوس گیری در کشورمان، متذکر شد: با انجام عمل سبوس گیری، مواد مغذی گندم را دور ریخته و آرد گندم کامل را به آرد سفید تبدیل می کنیم سپس همان مواد مغذی نظیر آهن، زینک، ویتامین دی و… که جزو لاینفک سلامت مردم هستند را دوباره با مکمل کمک به آرد سفید بازمی گردانیم که این سیاست غلط مورد انتقاد سازمان های دنیای قرار گرفته است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بالا بودن میزان نمک در نان یکی دیگر از معضلات حوزه نان است، توضیح داد: سرانه مصرف نمک در کشورهای پیشرفته 5 گرم در روز است اما این سرانه در کشور ما 13 گرم است یعنی هر ایرانی به طور متوسط تقریبا 2.5 برابر متوسط سرانه دنیای، نمک مصرف می نماید.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه شده، هر ایرانی به طور متوسط 320 گرم نان در طول روز مصرف می نماید بنابراین هر فرد ایرانی حدود 3 تا 5 گرم نمک تنها به وسیله خوردن نان دریافت می نماید که میزان بالایی است.

میرزای رزاز از آنالیز مجدد سرانه مصرف نان در کشور اطلاع داد و گفت: نتایج این آنالیز طی چند ماه آینده اعلام می گردد.

رئیس دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد نسبت به روش طبخ نان و ذائقه مردم هشدار داد: مصرف نانی که بیش از حد در معرض آتش مستقیم قرار می گیرد و به اصطلاح برشته می گردد، به دلیل فراوری مواد سمی نظیر آکریلامید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؛ اگرچه نان برشته طعم بهتری دارد اما با توجه به این مسئله ، ذائقه و فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند.

وی از برنامه های در دست اجرا در انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور اطلاع داد و گفت: یکی از مباحثی که در دوره جدید انستیتوی تغذیه خواهیم داشت بحث آموزش همگانی سلامت و تشویق مردم به استفاده از نان کامل است همچنین از دولتمردان و سیاستگذاران حوزه تغذیه درخواست اصلاحاتی برای طبخ و فراوری نان خواهیم داشت تا جامعه به سمت استفاده از نان کامل سوق پیدا کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14733

به "90 درصد نان ها در ایران نان سفید است ، نانی بدون ارزش غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد نان ها در ایران نان سفید است ، نانی بدون ارزش غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید