کرونا در جهان، کدام کشورها فعالیت های اجتماعی را شروع کردند؟

به گزارش بلاگ پو، با کنترل نسبی کرونا در برخی کشورها، بخشی از کسب وکارها و فعالیت های اجتماعی تحت شرایط خاصی در حال از سرگیری است.

کرونا در جهان، کدام کشورها فعالیت های اجتماعی را شروع کردند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، کشور هایی که در حال اقدام به بازگشایی هستند، چند ویژگی مشترک دارند؛ اول آنکه نخستین کشور هایی بوده اند که محدودیت ها یا فاصله گذاری اجتماعی شدید را شروع نموده اند. به عبارت دیگر مدت زمان زیادی را برای کنترل کرونا صرف نموده اند. در طی این مدت تست کرونا را در سطح گسترده انجام داده اند. این کشور ها آن هایی بوده اند که اقدامات پیشگیرانه مناسبی داشته اند و به همین خاطر میزان مرگ و میر در آن ها نه به اندازه هزاران نفر بلکه در حد ده ها یا صد ها نفر بوده است. بازگشایی در سطح این کشور ها طی یک فرایند تدریجی انجام خواهد شد و در صورت افزایش شمار مبتلایان، دوباره محدودیت هایی اعمال خواهد شد.

بر همین اساس کشور هایی که می خواهند بر اساس این الگو بازگشایی را در دستور کار خود قرار دهند، سه معیار را باید مدنظر می دهند؛ اول آنکه نمودار ابتلا به یک شیب نزولی رسیده باشد یعنی در تعداد نمونه های جدید ابتلا، یک کاهش مداوم وجود داشته باشد؛ دوم نظام سلامت بتواند بدون توسل به اقدامات مدیریت بحران مانند راه اندازی بیمارستان های اورژانسی (صحرایی) توانایی پذیرش و درمان مبتلایان را داشته باشد؛ و سوم اینکه یک سیستم منسجم ایجاد گردد که تست کرونا را در سطح گسترده انجام دهد، تماس افراد مشکوک و یا بیمار را ردیابی کند و بیماران را قبل از انتقال ویروس به دیگران وارد قرنطینه نماید.

تمام سازمان ها و شرکت هایی که می خواهند فعالیت خود را از سر بگیرند باید به صورت مستمر کارکنان و مراجعان را از طریق تب سنجی، پایش نمایند. همچنین برای اطمینان از سلامت کارکنان، برای دریافت آزمایش خون از آن ها اقدام نمایند. مهم ترین نکته ای که در بازگشایی فعالیت ادارات و شرکت ها باید مدنظر قرار گیرد، فعالیت شیفتی کارکنان به منظور حفظ فاصله اجتماعی است. مسابقات ورزشی در صورت برگزاری، حتما می بایست بدون تماشاگر باشد.

کدام کشور ها اقدام به بازگشایی نموده اند؟

آلمان

آلمان یکی از کشور هایی است که بعد از یک ماه قرنطینه، توانسته این ویروس را تا حد قابل قبولی کنترل کند ینس اسپان وزیر بهداشت آلمان می گوید از 12 آوریل (24 فروردین) تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که بهبود می یابند از تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا پیشی گرفته است. این کشور از همان ابتدای شیوع، تست گسترده کرونا را در دستور کار خود قرار داده بود.

موفقیت نسبی در مهار کرونا باعث شده آلمان بازگشایی فعالیت ها را در دستور کار خود قرار دهد. در پروتکل بازگشایی، فروشگاه های کمتر از 800 مترمربع با رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تشکیل صف های خرید باز می شوند. مدارس نیز با رعایت پروتکل ها از 4 می (15 اردیبهشت) دوباره باز می شوند و اولویت با دانش آموزان سال های خاتمهی دبستان و راهنمایی است. مهدکودک ها همچنان تعطیل خواهد بود. فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تجمع ها همچنان ادامه خواهد داشت.

ایتالیا

در ایتالیا یک برنامه سه مرحله ای برای برگرداندن کشور به شرایط عادی در نظر گرفته شده است. کتابفروشی ها، خشکشویی ها، فروشگاه های لوازم التحریر و فروشگاه های لباس کودک از 10 آوریل (22 فروردین) باز شده اند. از بعد از آن فهرست فعالیت های مجاز گسترش پیدا نموده است و فعالیت هایی مانند جنگل بانی، تولیدنمایندگان رایانه، مراقبت و نگهداری فضا و مناظر شهری، خدمات هیدرولیک، تولید کاغذ و مقوا به آن اضافه شده است.

اما در برخی مناطق مانند لمباردی (کانون اولیه شیوع و کرونا) هنوز محدودیت ها برقرار هستند و حتی کتابفروشی ها و فروشگاه های لوازم التحریر اجازه بازگشایی ندارند. در همه مناطق همه کسب وکار ها ملزم شده اند موارد ضدعفونی نماینده دست را در دسترس قرار دهند، همه افراد در فضا های بسته ملزم به استفاده از ماسک هستند. هم مشتریان و هم کارکنان فروشگاه ها برای جابه جا کردن خوراکی ها و نوشیدنی ها باید از دستکش یکبارمصرف استفاده نمایند. همه ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند؛ یعنی شستن دست ها، اجتناب از دست دادن و روبوسی، حفظ فاصله حداقل یک متری از دیگران، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، پاک کردن سطوح با ضدعفونی نماینده های مبتنی بر کلر یا الکل.

اسپانیا

در اسپانیا حدود 300000 کارمند مشاغل غیرضروری در مادرید به کار بر می گردند؛ صنعت ساختمان و سایر صنایع شروع به کار می نمایند. 10 میلیون ماسک در میان مسافران مترو، اتوبوس و قطار ها توزیع می گردد. تداوم قرنطینه سالمندان تا خاتمه سال الزامی است. همه مالکان شرکت ها ملزم هستند برای کارمندانشان تجهیزات حفاظت فردی را تأمین نمایند و کارکنان به صورت شیفتی فعالیت می نمایند. حفظ فاصله اجتماعی همچنان الزامی است و حمل ونقل عمومی همچنان تعطیل خواهد ماند. به فروشگاه ها و فضا های عمومی را بعد از 26 آوریل اجازه فعایت داده شده است.

دانمارک

دانمارک یکی از کشور هایی است که به محض نزدیک شدن کرونا به مرزهایش در 13 مارس، یک واکنش سریع را در دستور کار قرار داد و مرز ها به سرعت بسته شدند. مدارس، کافه ها و فروشگاه ها تعطیل شدند و تجمع بیش از 10 نفر ممنوع شد. حالا با نزولی شدن نمودار مبتلایان، این کشور بازگشایی فعالیت ها را در دستور کار خود قرار داده است و در فاز اول، مدارس باز می شوند. اما همچنان تا 10 مه ممنوعیت تجمع بیش از 10 نفر برقرار است؛ کلیساها، سینما ها و مراکز خرید نیز همچنان بسته خواهند ماند. برگزاری جشنواره ها و تجمع های بزرگ همچنان تا آگوست ممنوع است.

جمهوری چک

جمهوری چک نیز از جمله کشور هایی بود که به سرعت نسبت به شیوع کرونا واکنش نشان داد و در 12 مارس، محدودیت های مسافرتی را اعمال نمود؛ برگزاری رویداد های بزرگ ممنوع شد و کسب وکار های غیرضروری تعطیل شدند. یک هفته بعد همه مردم ملزم شدند در خارج از منزل صورت خود را بپوشانند.

این کشور نیز با کاهش مستمر آمار مبتلایان، رفع برخی محدودیت ها را از 6 آوریل در دستور کار خود قرار داد. از جمله اینکه افراد می توانند در مکان های عمومی، به صورت فردی ورزش نمایند و تجهیزات ورزشی در فضای پارک ها بازگشایی شده اند. دانشجویان و دانش آموزان به صورت فازبندی شده به دانشگاه ها و مدارس بر می گردند و امتحان فارغ التحصیلی و ورودی دبیرستان بعد از 1 ژوئن برگزار می گردد. البته بازگشایی کامل دبیرستان ها بعد از 1 سپتامبر خواهد بود.

بازار کشاورزان و بنگاه های معاملات خودرو نیز به زودی بازخواهد شد. از 25 مه نیز رستوران ها برای خدمات بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت، فضای خارجی موزه ها، گالری ها، باغ وحش ها و آرایشگاه ها نیز باز خواهند شد و خرده فروشی ها شامل مغازه های مراکز خرید، همه رستوران ها و هتل ها از 8 ژوئن دوباره فعالیت شان را از سر می گیرند. همچنین سفر های ضروری برون شهری مجاز خواهد بود.

اتریش، نروژ و فرانسه

در اتریش فروشگاه های کوچک (کمتر از 400 مترمربع) با حفظ فاصله اجتماعی بین مشتریان و نیز فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های لوازم باغبانی باز می شوند. همه افراد به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در سوپرمارکت ها و حمل ونقل عمومی ملزم خواهند بود. تمامی فروشگاه ها، مراکز خرید و آرایشگاه ها از 1 ماه می و رستوران ها و هتل ها، در صورت عدم افزایش موارد ابتلا به کرونا، از اواسط این ماه فعالیت خود را از سرخواهند گرفت. درباره تداوم تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور طی چند روز آینده تصمیم گیری خواهد شد. رویداد های مهم که جمعیت زیادی در آن شرکت می نمایند تا خاتمه ژوئن ممنوع است.

در نروژ اولویت بازگشایی به مدارس داده شده است و از 20 آوریل با باز شدن کودکستان ها و یک هفته بعد از آن، مدارس دانش آموزان اول تا چهارم فعالیت های آموزشی از سر گرفته شده است. در فرانسه نیز تاریخ 11 می برای شروع فرایند بازگشایی در نظر گرفته شده است.

چین

اما بازگشایی در ووهان چین بعد از یک شدیدترین قوانین قرنطینه با شیبی ملایم در پیش گرفته شد. افراد در این شهر در صورتی امکان خروج از منزل داشتند که اطلاعاتشان را در نرم افزار دولتی ثبت نمایند و سلامتی آن ها با توجه به آن اطلاعات (مثل آدرس منزل، سفر های اخیر و سابقه پزشکی) تأیید گردد. مدارس همچنان تعطیل هستند، اما فروشگاه ها باز شده اند و در خیابان کانتر های فروش مستقر شده اند. افراد اجازه حضور در پارک ها را پیدا نموده اند و سالمندان می توانند در گروه های کوچک تجمع نمایند. حمل ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) با تعداد مسافران کمتر شروع به کار نموده و شرکت ها نیز به صورت تدریجی و با با حضور حدود 60 درصد کارکنان فعالیتشان را شروع نموده اند. در واقع به 94 درصد کسب وکار ها اجازه فعالیت داده شده است که بیش از 97 درصد بنگاه های صنعتی بزرگ و حدود 93 درصد شرکت های خدماتی را در بر می گیرد. با این وجود همچنان تأکید می گردد مردم تا آنجایی که ممکن است در خانه بمانند.

این نکته لازم به ذکر است که بازگشایی در همه کشور ها شنماینده و نسبی خواهد بود و همه چیز بستگی به نمودار مبتلایان جدید و میزان موفقیت اقدامات پیشگیرانه و پروتکل های بهداشتی دارد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24524

به "کرونا در جهان، کدام کشورها فعالیت های اجتماعی را شروع کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در جهان، کدام کشورها فعالیت های اجتماعی را شروع کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید