کتاب کتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر شد

به گزارش بلاگ پو، کتاب کتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران تالیف مریم دارا توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

کتاب کتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه این کتاب به قلم مریم دارا می خوانیم؛ خطوط تصویری بسیاری در جهان پس از مصری ها به نام هیروگلیف نزد پژوهشگران معروف هستند. یعنی عنوان هیروگلیف امروزه دیگر مختص خط تصویری مصری نیست و خطوط تصویری غیرمصری دیگری مانند خطوط تصویری هیتایی و لوویایی و اورارتویی را نیز به نام هیروگلیف می نامند.

در این کتاب 72 کتیبه هیروگلیف اورارتویی گردآوری، نسخه برداری، قرائت، مستند سازی، ترجمه ، تفسیر و ارائه شده است.

در این کتاب ابتدا جغرافیای سیاسی و تاریخ سیاسی اورارتوها، سپس زبان و خط اورارتویی آورده شده است. بخش های ابتدایی مشابهت بسیاری با کتاب کتیبه های اورارتویی از ایران دارند.

در مقدمه کتاب همچنین هیروگلیف اورارتویی معرفی شده است. سپس تاریخچه پژوهش بر هیروگلیف اورارتویی و منشا هیروگلیف اورارتویی آورده شده است. در ادامه هیروگلیف (نشانه های) غیروزنی و پس از آن هیروگلیف (نشانه های) وزنی اورارتویی معرفی شده اند. سپس کتیبه های هیروگلیف اورارتویی در ایران آورده شده که شامل 3 فلزنبشته، 62سفال نبشته وزنی و 1غیروزنی، 1 گوی نبشته و 5 مهر نبشته می شوند. چند مورد از نشانه های هیروگلیف مانند که گاه به اشتباه هیروگلیف خوانده شده اند نیز در ادامه معرفی شده تا خوانندگان دچار خطاهای معمولا و رایج در شناسایی نشانه های هیروگلیف از نمادها نشوند. سپس کتابنامه، تصاویر و جداول نشانه های هیروگلیف که تاکنون شناسایی یا قرائت شده، آورده شده اند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11365

به "کتاب کتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب کتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید