چشم مرزنشینان به بازگشایی خسروی

به گزارش بلاگ پو، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: چند سالی است که زمزمه بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین حسینی(ع) شنیده می گردد.

چشم مرزنشینان به بازگشایی خسروی

مرز خسروی یکی از پایانه های بزرگ و بین المللی غرب کشور است که ارتباط زمینی ایران با عراق در کمترین زمان ممکن را فراهم نموده است. فاصله راستا مرز خسروی تا شهرهای زیارتی چون نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر است. این مرز از گذشته های دور معبر تردد شیفتگان و عاشقان کربلای حسینی بوده است. در سال 92 حمله تروریستی داعش به اتوبوس حامل زوار ایرانی در آن سوی مرز در عراق باعث شد خسروی تعطیل گردد و این مرز تنها برای فعالیت های تجاری 2 کشور باز بماند.

در حال حاضر مرز خسروی با امکانات ویژه خود آماده ترین مرز برای تردد حجم انبوه زائران ایرانی و عراقی است. خبر بازگشایی مرز خسروی در روزهای اربعین 3 سالی است که شنیده می گردد اما با وجود تمام آمادگی ها این امر تا امروز محقق نشده است. امسال نیز با نزدیک شدن به ایام محرم، مسئولان استانی و کشوری خبر از بازگشایی مرز خسروی داده اند، البته به شرط موافقت طرف عراقی. امید است که این بار دیده مردمان این دیار به بازگشایی مرز روشن گردد و این گشایش چند روزه منشأ بازگشایی دائمی مرز خسروی به روی زائران گردد. بی شک بازگشایی مرز خسروی رونق مالی و اجتماعی را به دنبال دارد؛ رونقی که باعث ماندگاری مرزنشینان در نقاط مرزی خواهد بود.

  • امیدواریم موانع به طور کامل برداشته گردد

یکی از شهروندان قصر شیرینی با بیان این که امسال سومین سالی است که مسئولان خبر بازگشایی مرز را به مرزنشینان می دهند، می گوید: امیدواریم موانع بازگشایی مرز خسروی به طور کامل برداشته گردد، چراکه مردم قصر شیرین از گذشته های دور میزبان زائران حسینی(ع) بوده اند و تکرار شدن آن خاطرات این روزها برایشان آرزو شده است.

امیر عبدی می افزاید: امید است که درهای پایانه مسافری خسروی برای همواره به روی مسافران و عاشقان اهل بیت باز گردد. وی اضافه می نماید: بازگشایی مرز خسروی نه تنها از لحاظ معنوی بلکه از لحاظ مالی و ایجاد اشتغال نیز می تواند امید را در دل مردم کرمانشاه، به ویژه مردم مرزنشین قصر شیرین و دیگر شهرهای اطراف آن زنده کند. امیدواریم مسئولان کشوری برای همواره این مساله را حل نمایند.

  • مطالبه همه مردم استان

یکی دیگر از شهروندان قصر شیرینی، بازگشایی مرز خسروی را مطالبه همه مردم استان می داند و می گوید: کرمانشاه از دیرباز گذرگاه عبور و مرور بوده است، به ویژه برای دوستداران ائمه اطهار در کربلا. نعمتی که 50 ساله است، می افزاید: مردم قصر شیرین و استان کرمانشاه همچنان در انتظار آن روزهای رویایی و خوب هستند و آرزوی قلبی شان است که دوباره از زائران عتبات عالیات پذیرایی نمایند. وی میزبانی مردم کرمانشاه را از زائران موجب رونق بازار می داند و می گوید: تردد زائران برای استان کرمانشاه باعث اشتغال جوانان بیکار نیز خواهد شد. این شهروند خواهان بازگشایی دائمی این مرز می گردد و ادامه می دهد: امید است که مرز خسروی از امسال میزبانی زائران را برای همواره برعهده بگیرد، نه برای چند روز محدود. امسال سومین سالی است که مردم قصر شیرین منتظر چنین روزهایی هستند.

  • جشن بازگشایی مرز خسروی

استاندار کرمانشاه از جشن بازگشایی مرز خسروی خبر می دهد و می گوید: این جشن به احتمال زیاد هشتم شهریور برگزار خواهد شد. هوشنگ بازوند در نشست ستاد مدیریت و ساماندهی زائرین اربعین، بازگشایی مرز خسروی را پروسه ای نفسگیر و پرچالش عنوان می نماید و می افزاید: بازگشایی مرز لطف خدا و عنایت امام حسین(ع) بود تا مردم استان کرمانشاه دوباره نقش تاریخی خود یعنی میزبانی زائرین اباعبدالله الحسین(ع) را ایفا نمایند. وی در ادامه بیان می نماید: ستاد اربعین باید تحت مدیریت و نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به صورت شبانه روزی در قصر شیرین مستقر گردد و مدیران یا نمایندگان تام الاختیار آنها تا موانع را برطرف ننموده اند، به مرکز استان بازنگردند.

این مسئول اضافه می نماید: موضوع فراهم کردن زیرساخت های مورد احتیاج برای برگزاری آیین اربعین حسینی با جدیت از سوی مدیریت ارشد استان دنبال می گردد. به گفته استاندار کرمانشاه، مرز خسروی از قرن ها پیش راستا اصلی عبور عاشقان اباعبدالله حسین(ع) بوده و بازگشایی دوباره این راستا یک اولویت است. مجموعه دولت و وزارت کشور و مدیریت ارشد استان مدت هاست به شکل ویژه موضوع بازگشایی این مرز تاریخی را پیگیری می نمایند و دیدارهای متعدد و ثمربخشی با طرف عراقی داشته اند. بازوند ادامه می دهد: با توجه به لغو ویزا برای ایام اربعین و آسان شدن امکان حضور افراد، پیش بینی می گردد که میزان استقبال از این آیین حسینی در امسال بسیار بیشتر از سال های گذشته باشدچند پارکینگ وسیع در قصر شیرین احداث و سایر زیرساخت ها نیز فراهم شده است. کرمانشاه با آمادگی کامل میزبانی شایسته برای خیل عظیم عاشقان اباعبدالله حسین(ع) است.

  • کوشش برای میزبانی خوب از زائران

فرماندار قصر شیرین نیز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که برای میزبانی خوب از زائران اباعبدالله الحسین(ع) در قصر شیرین و مرز خسروی کوشش خواهیم کرد، می افزاید: مرز خسروی یکی از بزرگ ترین پایانه های مرزی در غرب کشور و خاورمیانه است. این پایانه مرزی دارای امکانات خوب و ویژه برای تردد زوار حسینی است. بازگشایی مرز خسروی مطالبه مردم مناطق مرزی است. مرادعلی تاتار می افزاید: پایانه مرز خسروی با زیرساخت های استاندارد و خوب دارای 2 سالن بزرگ رفت و برگشت مسافر با گنجایش بسیار بالاست.

وی ادامه می دهد: این مرز با داشتن 57 گیت و 500 هکتار پارکینگ مجهز به سامانه روشنایی و آب، گنجایش 100 هزار خودرو را دارد. همچنین در مرز خسروی اقامتگاه، 2 محوطه با پد بالگرد و صندلی سوخت وجود دارد. این مسئول می گوید: اتوبان راه خسروی چهاربانده شده و نواقص آن در حال برطرف شدن است. همچنین گسترش شبکه فیبر نوری، تامین روشنایی، ایجاد توقفگاه خودروهای سواری با حجم بسیار بالا در 5 نقطه قصر شیرین نیز از تمهیدات اندیشیده شده برای رفاه حال زائران حسینی است. در محل توقفگاه ها نیز سرویس های بهداشتی و نمازخانه احداث شده است.

به گفته تاتار، موکب ها آماده آغاز فعالیتشان هستند و هلال احمر، سپاه و ارتش نیز پای کارند. همچنین مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان قصر شیرین در حال تجهیزند و 2 بیمارستان صحرایی توسط سپاه و ارتش در حالت آماده باش قرار دارند. فرماندار قصر شیرین تاکید می نماید: در حال حاضر مرز خسروی برای پذیرش حجم بسیار بالای زائران عتبات عالیات در اربعین مهیاست.

تاتار درباره ظرفیت هتل های شهرستان قصر شیرین نیز اضافه می نماید: 14 هتل اقامتی با ظرفیت هزار و 200 نفر آماده پذیرایی از مسافران و زائران هستند. در کنار این هتل ها، مهمانسراها، مساجد، مدارس، بوستان های شهر و... را نیز مهیای قدوم زائران اربعین امام حسین(ع) خواهیم کرد. فرماندار قصر شیرین ادامه می دهد: مرز خسروی از دیرباز محل تردد زوار بوده و قدمتی طولانی دارد و همواره یک راستا اصلی و فعال بوده است. فقط در این چند سال تردد زوار در آن به علت حادثه تروریستی داعش در آن سوی مرز ممنوع شده بود.

  • استقرار موکب ها در راستا خسروی به عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای استقرار موکب ها در راستا خسروی به عتبات عالیات در اربعین پیش رو خبر می دهد. بهمن صحرایی هنگام عزیمت به عتبات عالیات در مرز خسروی با بیان این که اولین گروه زوار از مرز خسروی راهی عالیات هستیم، اظهار می نماید: در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه به عنوان مسئول کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه زوار از مدت ها قبل پیگیر بوده ایم تا موکب ها را به سمت مرز خسروی هدایت کنیم.

وی هدف از این سفر را رایزنی با طرف های عراقی عنوان می نماید و می گوید: هماهنگی های لازم را با مسئولان دیاله عراق انجام می دهیم تا همکاری و وحدت را بین موکب های ایرانی و عراقی داشته باشیم و بتوانیم خدمات بهتری به زوار ارائه دهیم. صحرایی می افزاید: ظرفیت خوبی در استان دیاله برای استقرار موکب ها داریم و کوشش می کنیم با هدایت آنها به سمت مرز منذریه خدمات مطلوب تری به زوار عتبات عالیات ارائه دهیم.

  • برطرف کاستی های مرز خسروی با همه توان

معاون سیاسی، امنیتی و جانشین استاندار در ستاد اربعین کرمانشاه در بازدید میدانی از زیرساخت ها و امکانات موجود مرز خسروی تاکید می نماید: باید همه توان خود را برای برطرف مسائل و کاستی های موجود به کار بگیریم. ابراهیم الهی تبار بر برطرف نواقص پارکینگ ها و زیرساخت های موجود تاکید و اضافه می نماید: وضعیت سرویس های بهداشتی و تعداد آنها باید قابلیت خدمات به حداقل یک میلیون نفر را داشته باشد. همچنین راستا تردد زوار باید بهسازی گردد و دارای خط کشی و روشنایی باشد.

  • آمادگی خسروی برای میزبانی از 1/2 میلیون زائر

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: مرز خسروی برای میزبانی از بیش از 2/1 میلیون زائر اربعین آماده می گردد. به گزارش خبرنگاران فریبرز کرمی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی برای اربعین امسال اظهار کرد: مقدمات کار در حال فراهم شدن است تا بتوانیم میزبان حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از زوار اربعین باشیم.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از زیرساخت های پایانه مرز خسروی برای تردد زوار آماده است، مطرح نمود: در سال های گذشته زیرساخت های این پایانه تکمیل شده و اکنون از نظر گیت های مسافران، سرویس های بهداشتی و... مشکل خاصی نداریم. کرمی اضافه نمود: در حوزه راه ها و جاده ها نیز برنامه های متعددی داریم که در فرصت باقی مانده تا ایام اربعین اجرایی خواهد شد. مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان بر لزوم تدوین طرح جامع ترافیکی اربعین از قصر شیرین تا خسروی تاکید نمود و یادآور شد: نقاط حادثه خیز راستا زوار اربعین نیز باید تعیین و آشکارسازی گردد.

به گفته کرمی، آشکارسازی نقاط حادثه خیز و نصب تابلوهای علائم هدایت و رانندگی در تمام طول راستا اصلی ورود زوار به استان از سه راه کنگاور تا مرز خسروی باید انجام گردد. وی همچنین از برنامه ریزی برای لکه گیری و روکش آسفالت راستا در نقاطی که احتیاج است اطلاع داد و تاکید نمود: در نقاطی که احتیاج باشد نیز احداث دوربرگردان، کنارگذر و... انجام می گردد. مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان مطرح نمود: تکمیل روشنایی تمام راستا راه کربلا را نیز در برنامه پیگیری داریم. کرمی همچنین از ضرورت ترمیم و بازسازی 2 محل پد بالگرد در منطقه خسروی هم اطلاع داد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11144

به "چشم مرزنشینان به بازگشایی خسروی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم مرزنشینان به بازگشایی خسروی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید