چرا سینما با فوتبال سرسنگین است؟

به گزارش بلاگ پو، با این که ورزشی نویسان جهان از سینما برای توضیح و بسط نظریات شان استفاده می نمایند اما سینما آن طور که باید نتوانسته با فوتبال پیوند بخورد.

چرا سینما با فوتبال سرسنگین است؟

به گزارش خبرنگاران، روزنامه اعتماد نوشت: فوتبال به عنوان یکی از جذاب ترین رشته های ورزشی جهان که میلیاردها هوادار دارد، همیشه طعمه لذیذی برای ساخت آثار سینمایی به نظر آمده. اما با این وجود تعداد فیلم های شاخصی که با محوریت این ورزش ساخته شده به تعداد انگشت های دو دست هم شاید نرسد. بیشتر فیلم های فوتبالی جذاب تاکنون در قالب مستند ساخته شده اند؛ مستندهایی که بر پایه تصاویر آرشیوی و مصاحبه ها ساخته شده اند. مستند مارادونا به روایت کاستاریکا. مستند مسی. مستند ریوالدو. مستند منچستر. مستند زندگی بسیاری از اسطوره های فوتبال همچون لمپارد و جرارد و زیدان و بکهام و در کشور خودمان ناصر حجازی و فرشاد پیوس. اما در قالب فیلم داستانی، ماجرا متفاوت است.

معروف ترین فیلم های فوتبالی در قالب سینمای داستانی فرار به سوی پیروزی به کارگردانی جان هیوستون، چشم انداز طلایی و در جستجوی اریک به کارگردانی کن لوچ، راز ورزشگاه آرسنال به کارگردانی تورولد دیکنسون که جزو اولین فیلم های فوتبال محور تاریخ سینما به حساب می آید، گینگا به کارگردانی توکا آلوز، هانک لوین و مارسلو ماکادو، لعنتی یونایتد به کارگردانی تام هوپر و چند فیلم دیگر است. فیلم هایی که علاوه بر پرداختن شان به فوتبال به معنای واقعی کلمه سینمایی هم هستند. یعنی دراماتیزه شده اند و در مدیوم رسانه مقصد به خوبی جاافتاده اند. اما سایر فیلم ها چنین نیستند. مخاطب هنگام تماشای این آثار احساس می نماید که فیلمساز به زور فوتبال را آورده مقابل دوربین. روح ندارد. نه فوتبال درست و حسابی دارد فیلم، نه واجد ویژگی های سینمایی است.

دلایل زیادی را می توان برشمرد که چرا تاکنون سینما و فوتبال چنانکه باید و شاید روی پرده نقره ای به هم پیوند نخورده اند؛ با وجود اینکه ورزشی نویسان جهان از سینما برای توضیح و بسط نظریات شان استفاده می نمایند، طراحان، بازیکنان و رخدادهای فوتبالی را در مقام مقایسه با شخصیت های سینمایی و پوسترهای فیلم ها قرار می دهند و بارها شاهد بوده ایم که تیتر روزنامه های ورزشی از اسم آثار سینمایی معروف بهره می برند.

یکی از دلایلی که آثار سینمایی فوتبالی رونق نگرفته، روی خوش نشان دادن هالیوود به این دسته از آثار است. هالیوود به عنوان مهم ترین پرچمدار صنعت فیلمسازی جهان فیلم های ورزشی زیادی را هر ساله روانه سینماها می نماید. اما هالیوود بیشتر تمرکزش روی ورزش های بومی کشور امریکاست. ورزش هایی که برای مردم ایالات متحده جذابیت دارند، مثل بوکس، فوتبال امریکایی یا همان راگبی و بسکتبال و کشتی کج. تک و توک می توان رشته های دیگری را نیز پیدا کرد، اما عمده تولیدات هالیوود همین چند رشته خاص است. طبیعتا وقتی کشوری که سینمایش از لحاظ امکانات و تکنیک از سایر کشورها جلوتر است، سرمایه گذاری مناسبی برای تهیه آثار فوتبالی نمی نماید، پیشرفت چندانی هم صورت نمی گیرد، چرا که بیشتر کشورها در ساخت آثار سینمایی هیجان انگیز و عامه پسند از روی دست هالیوود کپی می نمایند و اگر نمونه ای برای کپی نباشد، دست شان خالی می ماند.

از دیگر دلایلی که می توان برشمرد عدم آگاهی کارگردانان از مناسبات فوتبال به عنوان یک مخاطب حرفه ای است. یعنی فیلمسازانی که سراغ فوتبال می روند، هیچکدام شان مخاطب جدی فوتبال نبوده اند. فوتبال را زیست ننموده اند و از وسعت جهانی این رشته بی اطلاعند. نکته دیگری که می توان به آن اشاره نمود تعداد بالای آدم های درگیر در زمین مسابقه فوتبال است. هماهنگی این افراد برای ضبط یک پلان، کار واقعا سختی است. برای اینکه همه چیز طبیعی به نظر برسد. مخاطب فیلم فوتبالی هزاران بازی فوتبال تماشا نموده و به محض اینکه یکی از بازیکنان حرکت اضافی انجام دهد یا توپ غیرمنطقی به حرکت در بیاید مچ کارگردان را می گیرد.

در نهایت آخرین دلیل را می توان به زیبایی ذاتی فوتبال اختصاص داد. واقعیت این است که همه قصه ها، همه روایت ها و شخصیت ها، همه چیز می آیند به مدیوم سینما تا زیباتر شوند؛ تا جذاب تر شوند. قصه ها تبدیل به فیلم می شوند تا نظر مخاطب را بیشتر جذب نمایند. سینما این کار را به خوبی انجام می دهد. از هر چیز دم دستی و پیش پا افتاده ای می تواند برای میخکوب کردن مخاطب استفاده کند. اما وقتی به فوتبال می رسد، خیلی مواقع نمی تواند چیز جدید و جذاب تری به آن اضافه کند چرا که فوتبال خودش هر آنچه را برای جذابیت ضروری است به حد کمال دارد. بنابراین کار فیلمساز برای ساخت اثری فوتبال محور بسیار سخت می گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2228

به "چرا سینما با فوتبال سرسنگین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سینما با فوتبال سرسنگین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید