پیغام رسان محبوب در جنگ و صلح افغانستان چیست؟

به گزارش بلاگ پو، با وجود هشدارها در خصوص ناامنی نرم­ افزار واتس­اپ، این اپلیکیشن بعد از فیس­بوک پراستفاده ­ترین پیام­ رسان در میان افغان ها است. استفاده از این نرم ­ا­فزار از مقامات دولتی گرفته تا افراد عادی و حتی در میان طالبان کاملا رایج می باشد.

پیغام رسان محبوب در جنگ و صلح افغانستان چیست؟

به گزارش دفتر منطقه ­ای خبرنگاران، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع فراگیری واتس­اپ در جامعه افغانستان پرداخته است. در 5 سال گذشته واتس­اپ پس از فیسبوک مقام دوم را در وسایل ارتباطی میان افغان ها دارد.

مقامات عالی­رتبه دولتی و نظامی نیز عمدتا از این اپلیکیشن بهره می­ برند. اما مقامات آمریکایی به کارگیری از این نرم ­افزار را باوجود تبلیغات آن مبنی بر رمزگذاری از مبدا تا مقصد، یک ریسک امنیتی توصیف می ­نمایند.

وزرا و فرماندهان برای اتخاذ تصمیم های فوری دیگر نیازی نیست در مراکز عملیاتی حضور داشته باشند بلکه با یاری واتس­اپ قادرند حتی از اتاق ­های خواب یا در فاصله میان نشست­ ها و یا سالن انتظار فرودگاه­ ها تصمیم خود را به اطلاع دیگران برسانند. به عبارت دیگر دسترسی به مقامات راحت ­تر و سریع تر شده است.

جالب اینجاست که مسئولان امنیتی افغانستان ممکن است از این اپلیکیشن برای مکالمه با جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو هم استفاده نمایند، هرچند برای تصمیم های مهم و حساس به خطوط امن منتقل می­ شوند.

نکته قابل توجه عدم بهره ­گیری نظامیان آمریکایی از این نرم­ افزار است. آنان برای مکالمه درباره همان موضوعات مورد بحث همتایان افغان خود از شبکه­ های رادیویی رمزگذاری شده و پورتال­های اینترنتی طبقه ­بندی شده بهره می­ گیرند.

طالبان نیز نگران مسائل امنیتی واتس­اپ نیستند. بعضی از آنان سواد خواندن و نوشتن ندارند و یا با نحوه استفاده از امکانات ارتباطی آشنایی ندارند، اما امکان ارسال و دریافت پیغام صوتی این اپلیکیشن، مشکل آنان را نیز رفع ساخته است.

در مذاکرات اخیر طالبان و آمریکایی­ ها در دوحه قطر، هر دو طرف به طور گسترده از واتس­اپ استفاده می­ کردند.

در جریان گفت وگوها هر دو هیئت، تلفن­ های هوشمند خود را در پاکت­ هایی پشت درهای سالن محل مذاکره، رها می ­کردند. پس از اتمام جلسات و یا در زمان­ های وقفه، مقامات آمریکایی به گوشه ­ای پناه می ­بردند و مشغول ارسال پیغام­های متنی می ­شدند اما نمایندگان طالبان در کنج مساجد و یا انتهای پارکینگ ­ها تلفن های همراهشان را مانند بیسیم ­های نظامی نگه می داشتند و بدون استفاده از هدفون، به پیغام­های صوتی گوش می­ دادند و یا قدم ­زنان پیغام­های خود را ضبط می ­کردند.

در سال 2017 فشارهای سیاسی روی دولت افغانستان پس از چندین تظاهرات افزایش یافت. در آن مقطع گزارش­ هایی منتشر شده بود که دولت در نظر دارد تا این اپلیکیشن را مسدود کند. چند روز نیز عملکرد این نرم­ افزار با وقفه ­هایی همراه شد و همین امر به ترس از محدودیت آن دامن می­ زد.

اما یک مقام عالی­ رتبه، به طور مخفیانه، اطمینان داد که چنین محدودیتی اتفاق نخواهد افتاد. هنگامی که از او درباره علت اطمینانش سؤال شد، او گفت: اگر ما واتس­اپ را مسدود کنیم، ادامه فعالیت­ های حکومت چگونه ممکن خواهد بود.

.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14554

به "پیغام رسان محبوب در جنگ و صلح افغانستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام رسان محبوب در جنگ و صلح افغانستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید