پرونده 50 سالگی نخستین سفر انسان به ماه آنالیز شد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از شبکه چهار سیما، پرونده 50 سالگی ماموریت فضاپیمای آپول و11 برای سفر اولین انسان ها به ماه در برنامه تلویزیونی چرخ با حضور عطا مرادی، کارشناس نجوم مورد آنالیز نهاده شد.

پرونده 50 سالگی نخستین سفر انسان به ماه آنالیز شد

وی با شرح آغاز ماجرای سفر سه فضانورد به ماه در سال 1348 گفت: ماجرا از جنگ جهانی دوم از سال 1946 آغاز می گردد. از جنگ سرد که در واقع تقسیم قدرت میان شوروی سابق و آمریکا بود. این رقابت نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در عرصه های علم و فناوری هم ادامه داشت. از سال 1950 به بعد هر دو به سرمایه گذاری در حوزه فضا سرمایه گذاری می نمایند و برای خودشان این چالش را مطرح کردند که چه کسی برای اولین بار می تواند به فضا برسد. آمریکا و شوروی تحقیق و توسعه در این زمینه را ادامه می دهند تا اینکه شوروی زودتر از آمریکا می تواند اولین انسان، یعنی یوری گاگارین را به فضا بفرستد.

مرادی ادامه داد: این اتفاق شکست مهمی برای آمریکا تلقی می شد. به همین دلیل آمریکا بودجه فضایی اش را به شدت ارتقا داد. به طوری که درآمد چهار درصد از فراوری ناخالص کشورش را در آن موقع به پروژه آپولو اختصاص داد. با این اتفاق پیروز شد زودتر از شوروی در سال 1969 میلادی اولین انسان ها را به ماه بفرستد.

وی با اشاره به دستاوردهای این سفر فضایی شرح داد: هر زمانی که در تاریخ اتفاقاتی مثل جنگ می افتد که حتی اهداف درستی برای بشریت ندارند، دستاوردهایی پدید می آید. به طور مثال در جنگ جهانی دوم که تاثیر بدی بر بشریت داشت، علم به شدت توسعه پیدا کرد. در زمینه های هسته ای، نظامی، ارتباطات و … کشف ها و اختراع های مهمی انجام شد. مثلاً رادار در این جنگ به وجود آمد. ماجرای سفر به ماه هم در بطن یک جنگ شکل گرفت. رفتن به ماه و مطالعه آن و گردآوری سنگ هایی از ماه اهداف بزرگی برای انسان بود. چون یکی از مهم ترین خواسته های بشر از علم، شناخت محیط پیرامون است.

این کارشناس نجوم ادامه داد: سال 1961 جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا پروژه آپولو را به کنگره این کشور پیشنهاد کرد و تصویب شد. در این ماموریت فضاپیماهایی ساخته و آزمایش شد. مهم ترین نکته، ساخته شدن یک پیشران بسیار قدرتمند بود که بتواند وزنی حدود 50 تا 100 تن را از زمین به کره ماه بفرستد. ما درباره دوره ای صحبت می کنیم که علم و تکنولوژی به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود. به طور مثال سیستم مخابراتی که در این پروژه استفاده شده، از سیستم ارتباطی گوشی های امروز ما ساده تر بوده است.

مرادی روند تکامل پروژه آپولو را تشریح کرد و گفت: آپول و1 اولین ماموریت پروژه آپولو بوده که به شکست منجر می گردد. در این پروژه سه فضانورد در همان دقایق اول کپسول های اکسیژن منفجر می گردد و هر سه از جهان می روند. این می توانست یک شکست بزرگ و باعث توقف پروژه گردد اما بشر ادامه می دهد. در آپولوهای بعدی تکنولوژی ها یکی یکی آزمایش شدند. این روند تا آپول و8 ادامه داشت که در این پروژه سه فضانورد به مدار دور ماه رفتند و برگشتند. آپولو 9 و 10 این پیشرفت را توسعه دادند. در آپولو 11 با استفاده از 10 تجربه قبلی پروژه، بالاخره پروژه با پیروزیت در 9 روز انجام می گردد.

وی در خصوص مساله تردید در انجام سفر انسان به ماه نیز گفت: عده ای که این تئوری را مطرح می نمایند، یکی از سوال هایشان این است که چرا در عکس هایی که از ماه گرفته شده، ستاره ها تعیین نیستند. پاسخ این سوال را عکاسان آماتور نجوم هم می دانند. شما در زمان عکاسی با مساله ای به نام زمان نوردهی روبرو هستید. زمانی که ماه نور خورشید را بازتاب می نماید، سطح فوق العاده روشنی دارد. علاوه بر این شما تجهیزاتی دارید که نور را بازتاب می دهند. به همین دلیل در زمان عکاسی لازم نیست که حساسیت دیافراگم را زیاد کنید. به همین دلیل، نیازی به تنظیم حساسیت دیافراگم و بیشتر کردن زمان نوردهی نبوده و به خاطر همین ستاره ها تعیین نیستند.

این کارشناس اضافه نمود: سوال دوم این است که چرا پرچمی که همراه فضانوردها است تکان می خورد. در پاسخ به این سوال باید گفت که ماه هیچ جوی ندارد و به همین دلیل بادی وجود ندارد. اما در ماه نیروی گرانش یک ششم زمین است و به همین دلیل وقتی پرچم را نصب می نماید، تکان می خورد.

وی درباره دلایل تکرار نشدن سفر به ماه شرح داد: در پروژه آپولو با معادلات امروزی حدود 150 میلیارد دلار هزینه شده است. این هزینه حدود سه تا چهار برابر درآمد نفتی ایران در سال 2017 است! به همین دلیل منطقی نیست که چنین هزینه گزافی برای این پروژه مجدداً انجام گردد.

به گزارش خبرنگاران، در این برنامه همچنین مطرح شد که در سالهای گذشته آمریکا، شوروی، هند، چین، اتحادیه اروپا و ژاپن کشورهایی بوده اند که پروژه سفر به ماه را در دستور کار قرار دادند و در آینده آلمان و کره جنوبی هم به این فهرست اضافه خواهند شد. چند روز پیش ناسا هم به طور رسمی بیان کرد که در سال 2024 پروژه آرتمیس را با دو فضانورد زن و مرد برای سفر به ماه انجام خواهد داد. پیش بینی می گردد این پروژه بین 20 تا 30 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9281

به "پرونده 50 سالگی نخستین سفر انسان به ماه آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده 50 سالگی نخستین سفر انسان به ماه آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید