وام مسکن 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری است!

به گزارش بلاگ پو، اعلام خبر رایزنی دولت و سیستم بانکی برای اختصاص منابع برگشتی مسکن مهر به تسهیلات خانه اولی ها این گمانه که سقف وام مسکن افزایش می یابد را تقویت کرد.

وام مسکن 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری است!

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، با توجه به جهش حدود 200 درصدی قیمت مسکن، تسهیلات 160 تومانی تکافوی خرید خانه در تهران را نمی دهد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چند بار اعلام کرده بود که موافق افزایش وام مسکن نیست و آن را تورم زا می داند. اما روز گذشته محمودزاده، معاون او از رایزنی با بانک مسکن برای اختصاص وام ارزان قیمت خرید مسکن به سه دهک یک، دو و سه خبر داد؛ هرچند درباره افزایش سقف وام اظهارنظر نکرد. پیش از این هم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن گفته بود بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات مسکن برای متقاضیان در حال حاضر برنامه ای ندارد. او در عین حال، سیاست کاهش قیمت مسکن را از برنامه های بانک مسکن دانست.

با این وجود محمود محمودزاده در مراسم رونمایی از مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به جهش قیمت مسکن آیا برنامه ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن دارید یا خیر؟ اظهار کرد: صندوق پس انداز مسکن یکم از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تغذیه می شود. به تازگی مکاتبه ای را با همتی رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و درخواست کردیم که پرداخت دیون این بانک از محل تسهیلات مسکن مهر به بانک مرکزی را دو سال به تاخیر بیندازند تا بتوانیم از محل این منابع به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن برای دهک های یک، دو و سه بپردازیم. پیش بینی می کنیم رقمی که در این صندوق پس انداز خواهد شد حدود 3500 میلیارد تومان باشد.

وام مسکن 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری است

با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه 1398 هم اکنون یک آپارتمان 75 متری که به عنوان میانگین الگوی مصرف عنوان می شود 954 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت یک واحد 65 متری 826 میلیون و یک واحد 55 متری با توجه به متوسط قیمت شهر تهران 699 میلیون تومان است؛ در حالی که سقف پرداخت تسهیلات برای زوجین تهرانی 160 میلیون تومان است. بر این اساس وام 160 میلیون تومانی، تنها 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری در پایتخت را پوشش می دهد.

هرچند برخی کارشناسان، افزایش مبلغ وام مسکن را ضروری می دانند، اما در سوی مقابل عده ای معتقدند با توجه به جهش قیمت مسکن که منجر به افت شدید معاملات شده افزایش سقف تسهیلات نمی تواند به رونق بازار مسکن کمک کند؛ چرا که متقاضیان مصرفی از عهده پرداخت اقساط برنمی آیند. هم اکنون قسط وام 160 میلیون تومانی با نرخ سود 8 درصد برای زوجین خانه اولی در شهر تهران ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومان است و به نظر می رسد افزایش سقف وام چند سال زمان نیاز دارد تا به تدریج با رشد درآمد، خانوار ها بتوانند مبلغ بیشتری را به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، مبلغ وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای انفرادی در تهران 80 میلیون تومان، شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون و برای سایر مناطق تا 40 میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا 160 میلیون تومان، شهر های بالای 200 هزار نفر 120 میلیون و سایر مناطق تا 80 میلیون تومان اختصاص پیدا می کند. به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام 80 میلیونی، 40 میلیون تومان سپرده می خواهد و بعد از یک سال 80 میلیون وام به اضافه 40 میلیون سپرده گذاری شده را دریافت می کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15614

به "وام مسکن 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام مسکن 23 درصد قیمت یک آپارتمان 55 متری است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید