نوظهورها عامل کندی رشد اقتصادی جهان

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه(OECD) درپی کندی رشد اقتصادی چین و بازارهای نوظهور پیش بینی رشد اقتصادی جهان را کاهش داد.

نوظهورها عامل کندی رشد اقتصادی جهان

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،سازمان همکاری های مالی و توسعه که مقر آن در پاریس قرار گرفته است در گزارش جدید خود اظهار داشت اقتصاد جهان در سال جاری 4، 3 درصد رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که این سازمان در ماه نوامبر رشد 6، 3 درصدی را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده بود. سازمان همکاری های مالی و توسعه که پیشتر رشد 2، 8 درصدی را برای چین در نظر گرفته بود، پیش بینی کرد اقتصاد این کشور با رشد 4، 7 درصدی رو به رو خواهد شد.براساس گزارش این سازمان اقتصادهای نوظهوری همچون چین و روسیه موجب کندی رشد مالی جهان می شوند، با این وجود از جهت احیای مالی خارج نخواهند شد.

رینتارو تاماکی، اقتصاددان ارشد سازمان همکاری های مالی و توسعه، می گوید:این کاهش خطر چندانی ندارد و منعکس کننده کندی دوره ای پس از رشد بسیار سریع است. اما مدیریت کاهش اعتبارات و خطراتی که در دوره اتخاذ سیاست های تسهیل مالی در جهان افزایش یافت، یک چالش عمده به شمار می رود.

حتی با وجود اینکه کشورهای توسعه یافته از بحران مالی خارج شده اند، اما دومین کاهش پیش بینی رشد مالی جهان توسط سازمان همکاری های مالی و توسعه طی 6 ماه گذشته از چالش هایی حکایت دارد که سیاست گذاران با آنها رو به رو هستند. این سازمان همانند صندوق بین المللی پول اظهار داشت رویدادهای اوکراین فقدان اطمینان ژئوپلیتیکی را افزایش داده است.

سازمان همکاری های مالی و توسعه با مقایسه اقتصادهای حوزه یورو و ایالات متحده اظهار داشت بانک مرکزی اروپا باید دوباره نرخ بهره را کاهش دهد، اما فدرال رزرو آمریکا باید برای توقف خرید اوراق قرضه در سال جاری آماده شود و در سال آینده افزایش نرخ بهره را آغاز کند. این سازمان از بانک مرکزی اروپا خواست نرخ بهره را تا سرانجام سال 2015 به صفر کاهش دهد و به این بانک توصیه کرد نرخ سپرده ها را نیز منفی کند. سازمان یاد شده گفت درصورتی که تورم حوزه یورو به هدف کمتر از 2 درصد بانک مرکزی نزدیک نشود، اقدامات اساسی بیشتری باید انجام گیرد به این معنی که بانک مرکزی اروپا همچون فدرال رزرو آمریکا باید به خرید اوراق قرضه روی آورد. این در شرایطی است که تورم این حوزه در ماه آوریل 7، 0 درصد یعنی بسیار پایین تر از نرخ هدف بود.

با این وجود سازمان همکاری های مالی و توسعه پیش بینی رشد مالی حوزه یورو را افزایش داد و اظهار داشت تولید ناخالص داخلی این حوزه در سال جاری 2، 1 درصد و در سال آینده 7، 1 درصد رشد خواهد کرد. این سازمان پیشتر برای سال جاری رشد یک درصدی و برای سال آینده رشد 6، 1 درصدی را درنظر گرفته بود.

سازمان همکاری های مالی و توسعه درمورد آمریکا، بزرگ ترین اقتصاد جهان، رشد 6، 2 درصدی را برای سال جاری و رشد 5، 3 درصدی را برای سال آینده پیش بینی کرد. در گزارش ماه نوامبر، برای سال جاری رشد 9، 2 درصدی و برای سال آینده رشد 4، 3 درصدی را درنظر گرفته بود. سازمان همکاری های مالی و توسعه درمیان اقتصادهای پیشرفته، رشدی قوی برای بریتانیا پیش بینی و اظهار داشت اقتصاد این کشور در سال جاری 2، 3 درصد رشد خواهد کرد. این سازمان که پیشتر رشد 4، 2 درصدی را برای این کشور پیش بینی کرده بود، افزایش سرمایه گذاری کسب و کارها و رشد هزینه خانوارها را علت ارتقا پیش بینی خود مطرح نمود.

این سازمان گرچه در گزارش ماه نوامبر رشد 2، 8 درصدی و 5، 7 درصدی را برای سال جاری و سال آینده چین پیش بینی کرده بود، اما در گزارش جدید خود این پیش بینی را کاهش داد و به ترتیب به 4، 7 درصد برای سال جاری و 3، 7 درصد برای سال آینده رساند. این سازمان در گزارش خود نوشت: به دلیل کاهش سرمایه گذاری درپی تلاش برای مهار وام دهی، رشد مالی چین کند شده است. سازمان همکاری های مالی و توسعه اضافه کرد درصورت کندی شدید رشد مالی، بانک مرکزی چین باید برای تسهیل سیاست های پولی آماده باشد.

این سازمان همچنین اظهار داشت درمیان اقتصادهای نوظهور روسیه ضعیف ترین رشد را خواهد داشت و در سال جاری به زحمت رشد 5، 0 درصدی را تجربه خواهد کرد. به گفته این سازمان روسیه به دلیل مواجهه با غرب بر سر اوکراین، با از دست دادن اطمینان سرمایه گذاران و بی ثباتی بازار مالی دست به گریبان خواهد بود.

سازمان همکاری های مالی و توسعه پیش بینی کرد؛ ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال جاری و سال آینده 2، 1 درصد رشد خواهد کرد. این سازمان اظهار داشت: ژاپن در میان اقتصادهای پیشرفته به عنوان کشوری شناخته می شود که باید برنامه های اساسی برای کاهش کسری بودجه ارائه دهد. به گفته این سازمان: با توجه به اینکه بدهی خالص دولت از 230 درصد تولید ناخالص داخلی عبور کرده است، اجرای یک برنامه معتبر تثبیت مالی برای این کشور در اولویت قرار گرفته است.

منبع:جهانی اقتصاد

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14394

به "نوظهورها عامل کندی رشد اقتصادی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوظهورها عامل کندی رشد اقتصادی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید