نظام مالیاتی خراسان رضوی؛ حامی واحدهای تولیدی

به گزارش بلاگ پو، مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار: اقتصادیات به عنوان یکی از عمده ترین و مهم ترین تامین کننده های منابع اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

نظام مالیاتی خراسان رضوی؛ حامی واحدهای تولیدی

نقش مالیات در سیاست های کلان مالی و بسته اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی مالی کشور به درآمدهای نفتی و تکیه بر درآمدهای داخلی است. از چند ماه گذشته که در استان خراسان رضوی مدل توسعه مثلث مالی فرهنگی شروع و استان به 12 منطقه دسته بندی شد، تاکنون بیش از 50 سازمان، نهاد و شرکت مردمی موضوع توسعه مناطقی از استان را پذیرفته اند. اهداف شکل گیری مثلث توسعه مالی فرهنگی را می توان به هدف اصلی کوشش برای مردمی کردن اقتصاد و ارتقای سطح معیشت جامعه در قالب یک الگوی تعاملی برشمرد. خبرنگاران گفت وگویی با یحیی یعقوب نژاد مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

  • فرار مالیاتی در استان خراسان رضوی

مالیات یک هزینه اجتماعی است که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی متناسب با درآمد، ثروت و مصرف به منظور جبران قسمتی از هزینه های دولت پرداخت می نمایند. در نظام مالیاتی کشور 3 پایه شامل مالیات بر درآمد، ثروت و مصرف وجود دارد. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می گوید: اگر فرض کنیم سهم 3 درصدی استان از درآمدهای مالیاتی کشور برای فرارهای مالیاتی هم صادق باشد، میزان فرار مالیاتی در خراسان رضوی چیزی حدود 600 تا 700 میلیارد تومان است. از طرف دیگر، عدد تقریبی فرار مالیاتی استان بین 25 تا 30 هزار میلیارد تومان است. این عدد دقیق و حساب شده نیست، بلکه برآورد متناسب از شرایط مالی یک استان است.

یعقوب نژاد درباره اظهارنامه های مالیاتی بیان می نماید: سال گذشته 204 هزار و 612 فقره اظهارنامه مالیاتی و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 211 هزار و 711 فقره اظهارنامه در استان دریافت شده است. همچنین 15 هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی فعالان مالی خراسان رضوی در حوزه فراوری با هدف حمایت از آنها در اقساط بلندمدت تقسیم بندی شد. وی با بیان این که حدود 55 درصد از هزینه های جاری کشور از محل مالیات تامین می گردد، اظهار می نماید: با توجه به پیش بینی هایی که در برنامه سوم انجام دادیم، تا سرانجام برنامه سوم تمام هزینه های دولت از این محل تامین می گردد و در صورتی که این موضوع تحقق پیدا نکند، نشان دهنده پیروز نبودن ما خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در مورد نقش مالیات عنوان می نماید: پرداخت مالیات سبب رشد مالی می گردد. مالیات سبب تعدیل ثروت، کاهش فاصله دهک های درآمدی و راهنمایی سلایق مصرف نماینده به سمت مد نظر حاکمیت می گردد. ما در نظام مالیات بر ارزش اضافه نموده در بعضی نقاط مالیات را آن قدر افزایش داده ایم که مصرف نماینده کالا را مصرف نکند و یا در حداقل ممکن آن را مصرف کند. از نمونه این کالاها می توان به نرخ مالیات بر دخانیات و فراورده های نفتی اشاره نمود. وی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 6600 میلیارد ریال مالیات در استان خراسان رضوی وصول شده، در حالی که پیش بینی درآمد مالیاتی برای این مدت 8700 میلیارد ریال بود.

  • مبالغ واریزی به حساب شهرداری ها و دهیاری ها

یعقوب نژاد بیان می نماید: از شروع اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش اضافه نموده تا سرانجام خرداد سال جاری 30 هزار و 900 میلیارد ریال از محل درآمد مالیات بر ارزش اضافه نموده به حساب دهیاری ها و شهرداری های استان واریز شده است. وی خاطرنشان می نماید: 7850 میلیارد ریال از این مبلغ به دهیاری ها و بقیه به شهرداری ها پرداخت شده است. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می افزاید: طی 6 سال اخیر حدود 4300 میلیارد ریال مالیات پرداخت شده توسط صادرنمایندگان کالا در این استان که معاف از مالیات بوده اند با ارائه اسناد به آنان برگشت داده شده است.

  • حمایت از واحدهای فراوریی

یعقوب نژاد در مورد تعداد واحدهای تعطیل شده بیان می نماید: اعتقاد ما این است که هیچ واحد فراوریی به دلیل پرداخت مالیات نباید تعطیل گردد. بیشترین حمایت ها از فعالیت های فراوریی از جانب نظام مالیاتی صورت می گیرد و در کل استان واحدی وجود ندارد که به دلیل مالیات تعطیل شده باشد، زیرا مالیات مبتنی بر درآمد است. وی تاکید می نماید: تمام اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نموده ام تا ادارات مالیاتی بتوانند به تشخیص خودشان از فعالیت واحدهای فراوریی حمایت نمایند و مؤدی برای استفاده از بخگرددگی ها مجبور نباشد به مشهد سفر کند. 15 هزار میلیارد ریال قسط بندی بدهی مالیاتی فعالان مالی، 9800 میلیارد ریال تهاتر بدهی مالیاتی پیمانکاران با اوراق تسویه خزانه و استرداد 4300 میلیارد ریال به صادرنمایندگان به دلیل معافیت مالیاتی جزو عملنمودهای دوسالانه اداره کل است.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می افزاید: در سال رونق فراوری حمایت های مالیاتی را طبق اختیارات داده شده داشته ایم و اگر رونق فراوری ایجاد گردد، ثروت ملی هم افزایش می یابد. معتقدیم که نباید پول نفت صرف هزینه های جاری گردد و به گفته اقتصاددانان، بهترین راه درآمد در مالیات است. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی با بیان این که همیشه عدالت مالیاتی را در دستور کار قرار داده ایم و با فرار مالیاتی نیز مبارزه می کنیم، می افزاید: 43 درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی و 57 درصد دیگر هم اشخاص حقیقی هستند و رقم آن در حوزه های مختلف متفاوت است. در بحث معافیت ها نیز بیشترین سهم مربوط به فعالیت های فراوریی، معدنی و گردشگری است و این گروه از فعالان از تاریخ بهره برداری به مدت 13 سال مشمول ماده صفر مالیاتی هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9013

به "نظام مالیاتی خراسان رضوی؛ حامی واحدهای تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام مالیاتی خراسان رضوی؛ حامی واحدهای تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید