مقیاس, نسبت و ریتم در طراحی داخلی

به گزارش بلاگ پو، مقیاس معمولا به اندازه یک شئ نسبت به اتاق و تناسب به اندازه یک شئ در مقایسه با دیگر اشیاء موجود اشاره دارد. برای اینکه نشان دهیم چگونه مقیاس و تناسب با همدیگر ایجاد هماهنگی مینمایند، چگونگی قرار دریافت جایگاه های اتاق نشیمن در مقیاس با میز ناهارخوری و چگونگی تناسب آباژور ایستاده با میز زیر آن را در نظر بگیرید. وقتی که عناصر در فضا با همدیگر هم اندازه و در یک مقیاس باشند اتاق زیباتر خواهد بود.

مقیاس, نسبت و ریتم در طراحی داخلی

اگر مبلمان بلند را با مبل های کوتاه در یک اتاق بچینید، اثر چندان مطلوبی در طراحی داخلی به جای نمی ماند و فضایی زیبا ایجاد نمیشود. با نگاه به چنین چیدمانی اتاق نامنظم به چشم می آید و نگاهتان همانند قطار های موجود در شهربازی ها بالا و پایین میرود و دچار اغتشاش موج دار میشود, زیرا ریتم و هماهنگی در چیدمان عناصر وجود ندارد. پس با این شرایط از کجا باید فهمید که مقیاس خانه شما درخور و مناسب است؟

بعد از اینکه مبلمان خود را به محل زندگی و خانه خود جابجا نمودید صبرکنید و آنها را در اتاق نچینید، به بالاترین نقطه مبلمان خود نگاه کنید و ارتفاع آن را در نظر بگیرید, سپس آغاز به در نظر دریافت فضای اتاق نموده و آن را آنالیز نمائید. آیا فضای خانه در یک خط یکنواخت میباشد یا چشمان شما مدام به بالا و پایین نوسان میکند؟ اگر خط فرضی مورد نظر پستی و بلندی های بیش از حد دارد می بایست مبلمان متفاوتی در نظر بگیرید یا وسایل را به طور هماهنگ با سایر اشیا بچینید. وجود پستی و بلندی از نظر بصری با اضافه نمودن صنایع دستی یا گیاهان در هر جایی که احتیاج است به آنجا ارتفاع اضافه مینماید و فضا را صاف و هموار میکند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ارتفاع کمد با قرار دادن یک گیاه بلند تنظیم شده است.

ریتم

ریتم یکی از عناصر کلیدی در طراحی داخلی خانه است و به جهتی گفته میشود که چشم شما به هنگام ورود به خانه آن را دنبال مینماید. طراحی داخلی پیروز یک اتاق، نگاه را به نحوی تشویق مینماید که در اطراف یک فضا با یک حالت سازمان یافته حرکت میکند به طوریکه همه عناصر با چیدمانی منظم به چشم می آیند.

یک ریتم خوش ساختار باعث ایجاد یکپارچگی میشود و حس تعادل و هماهنگی را به یک فضا القا میکند. در دنیای دکوراسیون داخلی خانه, ریتم از پنج اصل ساخته میشود:

مغایرت یا کنتراست

زمانی ریتم رخ میدهد که عناصر طراحی خانه طوری انتخاب شوند که رنگ ها یا شکل های ضد هم و متناقض در کنار یکدیگر استفاده شوند. به عنوان مثال مغایرت کانترهای سفید یک آشپزخانه در مقابل کابینت های سیاه جذابیتی بی نظیر در دکوراسیون داخلی ایجاد میکند.

تکرار

حالت دیگر ایجاد ریتم زمانی است که عناصر طراحی داخلی در کل یک فضا تکرار شوند، مثل رنگ های مشابه، الگوها، اشکال منظم،برجستگی ها، خطوط و … . استفاده از عناصر مشابه باعث ایجاد یکپارچگی میشود و طراحی اتاق را به همدیگر متصل و نزدیک مینماید.

بازتاب

بازتاب به معنی تکرار عناصر طراحی شده در اطراف یک نقطه مرکزی است. بارزترین نمونه دیداری آن یک میز گرد با جایگاه های کوچک اطراف آن است. توجه داشته باشید که تکرار اشیاء گرد است که باعث ایجاد حالت بالانس و تعادل میشود.

درجه بندی

با مزین نمودن فضای داخلی با اشیاء مشابه در اندازه های متفاوت کوچک و بزرگ و استفاده از یک رنگ در سایه های متفاوت تیره و روشن میتوان به ریتم دلخواه دست یافت. پس چشم شما خط سیر درجه بندی را در یک ریتم یکنواخت و هموار دنبال میکند. قرار دادن یک ردیف شمع با اندازه های متفاوت روی لبه شومینه نمونه ای از درجه بندی ست.

تبدیل و انتقال

ریتم تبدیلی نسبتا جزیی بوده و کمتر مشهود است، به این صورت که چگونگی تبدیل چیزی از یک عنصر به عنصری دیگر را دربرمیگیرد. هدف از ریتم راهنمایی پیروزیت آمیز چشم با حالتی بی وقفه از یک بخش خانه به بخش دیگر است. به عنوان مثال ردیفی از تصاویر قاب دار مشابه چشم شما را طوری راهنمایی مینماید که به طور یکنواخت طول جهت یک راهرو یا راه پله را دنبال میکنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ساختمانچی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16834

به "مقیاس, نسبت و ریتم در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقیاس, نسبت و ریتم در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید