مغلطه بوم شناسی (Ecological Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (99)

به گزارش بلاگ پو، تعریف: مغلطه بوم شناسی موقعی پیش می آید که شخصی با توسل به داده های آماری ای که درباره یک گروه خاص عرضه شده، درباره فردی داخل آن گروه به شکلی مطلق گرایانه نتیجه گیری کند.

مغلطه بوم شناسی (Ecological Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (99)

معادل انگلیسی: Ecological Fallacy

معادل های جایگزین: مغلطه استنتاج بوم شناسانه

الگوی منطقی:

گروه X دارای ویژگی Y است.

شخص 1 در گروه X است.

بنابراین شخص 1 دارای ویژگی Y است.

مثال 1:

مردها از زن ها نمره بهتری در ریاضی می گیرند. جری مرد است. بنابراین ریاضی جری از ریاضی سلیویا، که زن است، بهتر است.

توضیح: ریاضی بهتر مردها در مقایسه با زن ها کلی گویی غیرقابل اطمینان است. این بدین معنا نیست که نمره ریاضی هر مردی از نمره ریاضی هر زنی بالاتر خواهد بود. اگر درباره این آمار اطلاعات بیشتری داشتیم، می توانستیم حدس های دقیق تری بزنیم. مثلاً اگر می دانستیم که نمره ریاضی مردان به طور میانگین 8٪ بیشتر از زنان است، نمی توانستیم ادعا کنیم که هر مرد از هر زن نمره بهتری کسب خواهد کرد. چون ممکن است توزیع نابرابر در این نتیجه گیری تاثیر داشته باشد. یعنی ممکن است اقلیتی از زنان در ریاضی بسیار ضعیف و اقلیتی از مردان در ریاضی بسیار قوی باشند و این توزیع نابرابر باعث شود میانگین به دست آمده قابل اطمینان نباشد.

مثال 2:

از یکی از پژوهش هایی که اخیراً منتشر شده اینطور برمی آید که رفتن به کلیسا رابطه مستقیمی با ماندگاری ازدواج دارد. در این پژوهش اشاره شده زوج هایی که همراه با یکدیگر به کلیسا می روند، احتمال بیشتری دارد تا آخر عمر همسر یکدیگر باقی بمانند. این موضوع چندان غافلگیرکننده نیست، چون در مذهب طلاق وجهه ای منفی دارد. با این وجود، از این پژوهش نمی توان نتیجه گیری کرد طلاق دریافت هر زوجی که با هم به کلیسا نمی روند، از طلاق دریافت زوجی که با هم به کلیسا می روند، محتمل تر است.

توضیح: برای بیان چنین ادعایی به اطلاعات بیشتری درباره داده خام استفاده شده نیاز داریم. شاید فقط مذهبی های معتقدی که هر روز به کلیسا می روند، نرخ طلاق بسیار پایین 2٪ داشته باشند. امکانش هست که کسانی که هیچ وقت به کلیسا نمی روند، از کسانی که فقط هر یک شنبه به کلیسا می روند، نرخ طلاق پایین تری داشته باشند، ولی به خاطر مذهبی های متعصب، مثل مثال قبل با مشکل توزیع نابرابر روبرو هستیم.

منابع:

Babbie, E. R. (2016). The Basics of Social Research. Cengage Learning.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14345

به "مغلطه بوم شناسی (Ecological Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (99)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه بوم شناسی (Ecological Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (99)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید