محسن ترکی: داوران فوتبال سرخورده شده اند و اوج پاداش آنها، قضاوت پخش زنده است، چرا رئیس کمیته داوران باید عضو هیئت رئیسه باشد؟

به گزارش بلاگ پو، محسن ترکی، داور بین المللی و پیشین فوتبال ایران گفت: داوران دچار سرخوردگی شده و بی انگیزه هستند و هیچ حمایتی از آنها نمی گردد.

محسن ترکی: داوران فوتبال سرخورده شده اند و اوج پاداش آنها، قضاوت پخش زنده است، چرا رئیس کمیته داوران باید عضو هیئت رئیسه باشد؟

محسن ترکی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران، درباره اشتباهات داوران لیگ برتری و اعتراض اهالی فوتبال به سطح داوری ها گفت: مسائل داوری زیاد است، اما بخش اعظم آن به مدیریت فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بازمی گردد. تعدادی داور جوان ترزیق شده اند، اما اشتباهاتی که صورت می گیرد، بیشتر از طرف باتجربه ها بوده است. اگر آقایان بگویند اشتباهات تنها از سوی داوران جوان بوده، غلط است، چرا که با تجربه ها اشتباه می نمایند.

باید ببینیم چه کار کردیم که از داوران انتظار داریم. وی با بیان این جمله اضافه نمود: در چند سال اخیر برای داوری کار مثبتی چه در بخش کلاس های آموزشی و ... ننموده ایم. هر سال یک رئیس می آید و درباره افزایش دستمزد داوران صحبت نموده و دو روز بعد فراموش می نماید. وقتی داوری تمرین درستی ننموده و به روز نباشد، تاثیراتش را در عملکرد او در زمین می بینیم. داوران ما دچار سرخوردگی شده اند و منشأ و باعث و بانی آن، مسئولان و کمیته داوران است. روند کمیته داوران یکنواخت است و زمانش رسیده که تغییراتی در مدیریت آن بوجود آید و روح تازه ای وارد نمایند. فردی که 8،9 سال در رأس کار باشد، دچار رکود می گردد. این تغییرات باید از کمیته داوران آغاز شده تا تأثیراتش را در کوتاه مدت و دراز مدت ببینیم. داور بازی سایپا و پرسپولیس: از درگیری بازیکنان مات و مبهوت ماندم

داور بین المللی و پیشین فوتبال ایران درباره اینکه به نظر می رسد داوران بی انگیزه هستند و شنیده می گردد که تنها برای قضاوت در بازی های پخش زنده، انگیزه دارند، گفت: بله، داوران دچار بی انگیزگی شده اند. متأسفانه در سطح بین المللی به داوری مان توجهی نمی گردد، تنها برخی تک چهره ها هستند که از آنها استفاده می گردد. ما 6 داور 8 یاری داور بین المللی داریم که در سطح اول دیدارهای بین المللی استفاده نمی گردد و در بازی های معمولی و درجه دو، به آنها قضاوت داده می گردد. این نوع قضاوت ها، داوران را راضی نمی نماید. وقتی می بینند بالادستی شان چطور هستند و چه قضاوت هایی می نمایند، بی انگیزه می شوند. فقط شهرت می ماند و در دید بودن و اینکه پخش زنده مسابقه ای را سوت بزنند. اوج پاداش داوران، قضاوت پخش زنده شده که این کار غلط است. زمانی بود که وقتی بازیکنان جوانان را هم می دادند، با عشق و علاقه و برای دفاع از حیثیت مان قضاوت می کردیم. امروز هیچ توجهی به داوران جوان و باتجربه ها نمی گردد. اتفاقاتی که می افتد، توهین هایی که می گردد، عدم رسیدگی کمیته داوران و ... باعث سرخوردگی داوران شده است. دستمزدها 7،8 سال است که تغییر ننموده و همان حداقل ها هم به درستی پرداخت نمی گردد.

ترکی ادامه داد: فدراسیون فوتبال هیچ کوششی برای حق و حقوق داوران نمی نماید. خیلی رُک بگویم که داوری ما را در بحث بین المللی نگاه نمی نمایند. اگر اتفاقاتی در سالیان اخیر افتاده، به خاطر زحمت خود بچه ها بوده و به هیچ عنوان فدراسیون و کمیته داوران نمی توانند ادعایی در این موفقیت ها داشته باشند. اینها داوری را دچار سرخوردگی نموده و دیگر آن شور و اشتیاق بین آنها دیده نمی گردد. در استا ن ها نیز این شرایط هست و داوران به دلیل عدم توجه، یک به یک کنار می کشند.

وی توضیح داد: اشتباهات داوری همیشه بود، اما بعضا اشتباهاتی می بینیم که به خاطر عدم صلابت و اقتدار داور است. داوران تصور می نمایند که اگر اتفاقی بیفتد، حمایت نمی شوند و کسی را پشت سر خود نمی بینند. چندین سال پیش اتهام بزرگی به داوری زده شد و هیچ وقت هم ثابت نشد، آن موقع یک مصاحبه از کمیته داوران ندیدیم و من و امثال من آغاز به حمایت از داوری کردیم. امروز داوری درست و قاطعانه قضاوت کند، فردا حمایتی نمی نمایند. همه اینها، روی داوری تأثیرگذار خواهد بود.

داور بین المللی و پیشین فوتبال ایران با اشاره به حضور فریدون اصفهانیان در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: این کار غلط است که رئیس کمیته داوران، عضو هیئت رئیسه فدراسیون باشد. این موضوع، ایراد و نقص بزرگی بوده و حتی باعث فساد در فوتبال می گردد، چرا که در فوتبال ما متأسفانه لابی هایی صورت می گیرد که منجر به فساد می گردد. نمی گویم حتما منجر به فساد می گردد، اما ممکن است باعث فساد گردد. وقتی عضو هیئت رئیسه باشی، کوشش می کنی دوره های بعدی رأی بیاوری. چه کسانی رأی می دهند؟ استان ها هستند که رأی می دهند. بنابراین، ممکن است برای بدست آوردن آرا، دل بعضی ها را بدست بیاوری، امتیازاتی به یکسری استان ها بدهید و حتی با باشگاه هایی تعامل کنید تا رای بدست بیاورید. رئیس کمیته داوران باید فردی باشد که از بدنه فوتبال بوده و در سطح بالا قضاوت نموده و از همه نظر مستقل باشد. شرایط کاری او به گونه ای باشد که رئیس فدراسیون فوتبال هم در مسائل کلان داوری دخالتی نکند. بنابراین، یکی از ایرادهایی که می توان به مدیریت داوری گرفت، این است که رئیس کمیته داوران عضو هیئت رئیسه فدراسیون است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط موجود در داوری، راضی است که از قضاوت در سطح اول فوتبال کنار کشید، به خبرنگاران گفت: صددرصد راضی ام. سرم را بالا می گیرم که هیچ نقشی در اتفاقات ندارم. مردم را در کوچه و خیابان می بینم و اظهار لطف شان باعث می گردد که ابراز رضایت کنم. از وضعیت همکاران مان ناراحتم، اگر داوری از فوتبال بالاتر نباشد، هم طراز فوتبال مان هست. همانطور که گفتم باید روح تازه ای به جامعه داوری و کمیته وارد گردد. این روزها می بینم داود رفعتی آمده تا به بحث دپارتمان یاری کند، اما نمی تواند از عهده آن بربیاید، چون زیرِ دست آقایان است. او مجبور است بگوید چشم، چون کار درست نمی گردد. در اساسنامه آمده که رئیس کمیته داوران می تواند عضو هیئت رئیسه باشد، اما این بند باید اصلاح گردد، چون در بحث انتخابات اتفاقاتی ممکن است رخ دهد که آسیبش به داوری بخورد. اگر امروز شاهد عدم اعتماد به نفس در داوران هستیم، به خاطر عدم حمایت ها از سوی سازمان لیگ نیز هست.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2451

به "محسن ترکی: داوران فوتبال سرخورده شده اند و اوج پاداش آنها، قضاوت پخش زنده است، چرا رئیس کمیته داوران باید عضو هیئت رئیسه باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محسن ترکی: داوران فوتبال سرخورده شده اند و اوج پاداش آنها، قضاوت پخش زنده است، چرا رئیس کمیته داوران باید عضو هیئت رئیسه باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید