فالوده یزدی رفیق خنکِ روز های گرم مردم دیار یزد

به گزارش بلاگ پو، فالوده یزدی علاوه بر خانواده های یزدی ، شیفتگان زیادی در بین گردشگران خارجی نیز زیادی دارد.

فالوده یزدی رفیق خنکِ روز های گرم مردم دیار یزد

به گزارش خبرنگار از، این روز ها کمتر کسی را می توان یافت که به استان یزد سفر کند و تحفه ای از سوغاتی های این استان نظیر شیرینی های لوز، باقلوا، قطاب و پشمک به شهر و دیار خود نبرد اما علاوه بر این شیرینی های خوشمزه، دسرهای ویژه ای نظیر فالوده را نیز دارد .

فالوده یزدی نه تنها از دیرباز در بین خانواده های یزدی شیفتگان زیادی داشته ، بلکه در بین گردشگران خارجی نیز طرفداران زیادی دارد.

استقبال کم نظیر گردشگران از فالوده یزدی در عین کمتر شناخته بودن آن

محال است کسی به استان یزد بیاید و از فالوده یزدی بگذرد.

ملودین و مایکل یکی از زوج های استرالیایی هستند که برای اولین بار به یزد سفر کردند واز دسر مخصوص یزدی ها فوق العاده استقبال کردند.

مایکل پس از امتحان کردن این دسر خنک و اصیل می گوید: توی هوای گرم استان یزد ، اولین دسر خنکی که به ما پیشنهاد شد فالوده یزدی بود که دارای طعم منحصر به فرد و عالی هست و به سادگی نمی شود از آن گذشت.

فالوده؛ دسری خوشمزه و ارزان قیمت

حاجی مهدی پیرمرد 70 ساله یزدی از مصرف زیاد فالوده در زمان های قدیم می گوید: در قدیم، زمانی که میوه کمیاب بود یا قشر فقیر جامعه، وسعشان به خرید میوه نمی رسید، فالوده جایگزین خوب و ارزانی محسوب می شد.

این شهروند یزدی ادامه داد: در گذشته تعداد مغازه های فالوده فروشی خیلی بیشتر از امروز بود و اکثر لبنیاتی و بستنی فروشی ها هم فالوده و ماقوت را عرضه می کردند و در تمام محله ها به آسانی فالوده پیدا می شد.

خورشید خانم ، همسر حاجی مهدی می گوید: ما خاطرات زیادی با فالوده یا همان پالوده داریم ، در گذشته فالوده تنها دسری بود که پای ثابت دورهمی ها و جلسات خانگی ما بود.

خورشید خانم همچنین اضافه نمود: ما حتی برای مراسم ازدواج خودمان، از میهمانان با فالوده پذیرایی کردیم البته شکل فالوده در گذشته با شکل امروزی آن فرق می کرد.

روش تهیه فالوده یزدی و تفاوت آن با شیرازی

برای تهیه فالوده یزدی، نشاسته را آب کرده و سپس آن را پخته و در هنگامی که داغ است از آبکشی که زیر آن ظرف یخی قرار گرفته، عبور می دهند تا رشته رشته شود .

تفاوت آن با فالوده شیرازی در این است که در تهیه فالوده شیرازی، نشاسته پخته شده را بوسیله دستگاه و با فشار از توری عبور می دهند تا رشته رشته شود و بعد در فریزر قرار می دهند تا یخ بزند.

پس از شکل دریافت نشاسته یزدی آن را با شیره (شکر آب شده) ، گلاب و تخم شربتی یا چهار تخم و چند قطعه یخ مخلوط می کنند.

در گذشته نشاسته خنک شده همراه با بادام را با استفاده از سیم ریز ریز و سپس مصرف می کردند، اما امروزه با استفاده از صافی یا آبکش نشاسته پخته شده را در داخل آب سرد عبور می دهند تا به صورت رشته رشته تولید شود.

ماقوت (نوع دیگری از فالوده یزدی)

ماقوت از خانواده فالوده است که این دسر بیشتر در فصل های سرد سال نظیر پاییز و زمستان مصرف می شود.

تهیه این دسر در منزل نیز امکان پذیر است ، کافی است نشاسته پخته شده را در داخل یک ظرف ریخته و پس از آن که دمای محلول نشاسته پایین تر آمد و اصطلاحا خنک تر شد آن را در یخچال قرار داده تا پس از سرد شدن به شکل ظرف در بیاید و پس از آن که نشاسته خنک شد و به شکل قالب در آمد به آن شیره اضافه و میل می کنند.

البته توجه داشته باشید که جهت خوشمزه و خوش رنگ کردن ماقوت می توان به محلول نشاسته پخته شده خلال بادام، پودر هل، کاکائو و یا زعفران نیز اضافه نمود.

فواید و اما و اگر های فالوده یزدی

خوشبین کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار ازگفت: گرمای یزد سبب گرمازدگی و اسهال می شود و فالوده در رفع اسهال کمک کننده است ، خصوصا اگر تخم ریحان یا تخم شربتی به فالوده اضافه شود ، در تقویت معده و قطع اسهال قوی تر عمل می کند.

خوشبین اضافه نمود: البته باید توجه داشت که فالوده ، دیر هضم است و مصرف مداوم آن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کبد و طحال شود، در نتیجه نباید مدام مصرف شود و بهتر است جهت پیشگیری، از نشاسته کمتری استفاده کرد.

کارشناش تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه سالمندان و سرد مزاجان در مصرف این دسر زیاده روی نکنند گفت: مصرف فالوده در افرادی که معده سرد و تر دارند ، توصیه نمی شود و برای شیرین کردن فالوده برای افراد سالمند یا سرد مزاجان بهتر است از عسل استفاده شود.

غ

گزارش از: انسیه دهقانی

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10703

به "فالوده یزدی رفیق خنکِ روز های گرم مردم دیار یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فالوده یزدی رفیق خنکِ روز های گرم مردم دیار یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید