شمس تبریزی و ابن عربی

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران اگر از نام مولانا بگذریم، یکی از پربسامدترین نام های اهل معرفت معاصر با شمس تبریزی که شمس از وی در مقالات یاد نموده و از دیدار های خود با وی سخن گفته است، شیخ محمد در دمشق است. از وی به عنوان: شگرف مرد، ریسمانی ستبر و کوهی بزرگ یاد می نماید و در عین حال نقدها بسیار سختی به وی روا می دارد. آیا این شیخ محمد همان ابن عربی است؟ بزرگان متعددی گفته اند هم اوست. ولی به هرحال، این شیخ محمد چه ابن عربی باشد و چه نباشد علت تندی های سخت شمس به او و به بسیاری دیگر از اهل عرفان چیست؟ مگر نه آن است که به قول مولانا:

شمس تبریزی و ابن عربی

جان گرگان و سگان هر یک جداست

متحد جان های شیران خداست

سؤال دیگر درباره شخصیت شمس است. او چه جایگاهی در عرفان دارد؟ دیگر سؤال درباره مشرب عرفانی شمس و مقایسه آن با مشرب عرفانی ابن عربی است و اینکه این دو مشرب چگونه با هم تعامل دارند؟ این تعامل در قونیه، بین عصاره ابن عربی، صدرالدین قونوی و انفجار شمس، جلال الدین مولوی، چگونه صورت پذیرفته است؟ در این درس گفتار به قدر وسع، به این سؤالات خواهیم پرداخت.

سی ویکمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره شمس تبریزی در روز چهارشنبه دوازدهم شهریور ساعت 11 صبح با سخنرانی قاسم کاکایی به شمس تبریزی وابن عربی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس گفتار را به صورت زنده مشاهده نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32946

به "شمس تبریزی و ابن عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمس تبریزی و ابن عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید