زمزمه های تاریخ از حمامی که بار دیگر احیا خواهد شد به گوش می رسد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/کرمان حمام ابراهیم خان ظهیر الدوله که روزی مردمان شهر را در خود جمع و برای هم نشینی هایشان خاطره سازی می کرد به دست فعالان حوزه میراث فرهنگی بازسازی خواهد شد تا با راه اندازی موزه طلا و نقره در آن صنعت طلا و نقره کرمان را به مردم دیگر شهرها معرفی کند.

زمزمه های تاریخ از حمامی که بار دیگر احیا خواهد شد به گوش می رسد

با رفتن به بازار قدیمی به گذشته های دور سفر می کنیم، دیوارهایی قدیمی و صدای مردمانی که گوشه به گوشه این بازار به گوش می رسد، .... همه چیز بوی گذشته را می دهد سراغ حمامی را می گیریم که روزگاری تبدیل به مخروبه ای شده بود و دیگر از هیاهوی سابق در آن خبری نبود به سردر حمام در ضلع جنوبی بازار قیصریه می رسیم همانند سایر حمام های قدیمی در فضایی پایین تر از سطح زمین واقع شده است کاشی کاری با خشتی هفت رنگ در دروازه ورود به حمام چشم مان را نوازش می دهد. راستا راهرو را طی می کنیم بخش رخت کن حمام که دارای یک گنبد مرکزی است و ایوان های جانبی آن را می بینیم. حوض آب در وسط حمام نهاده شده که انوارطلایی خورشید را منعکس می کند همه این ها به ما می گوید زندگی به این حمام بازگشته است و این حمام خاطراتش را بازیافته است.

این بازسازی حاصل کوشش سرمایه گذار بخش خصوصی است، حسین ودیعتی از سرمایه گذاران و فعالان حوزه میراث فرهنگی که بنای با ارزش حمام ابراهیم خان ظهیرالدوله که بیش از 200 سال قدمت دارد را بار دیگر زنده کرد.

حسین ودیعتی در این خصوص می گوید: در سال 1392 پس از روی هم گذاشتن سهم 32 میلیون و 500 هزار تومانی توسط هر یک از کسبه کف، بدنه، پشت بام، درب ها وکاشی کاری های بازار مرمت شد و در حال حاضر این بازار از زیباترین بازارهای استان محسوب می شود.

ودیعتی در مورد ایده اولیه بازسازی حمام ظهیرالدوله آن را با یک دغدغه شخصی برای حفظ آثار فرهنگی مرتبط دانست و در این باره گفت: در این برنامه من پیشنهاد مرمت و بازسازی این حمام را ارائه کردم که با موافقت استاندار و مسئولان مربوطه روبرو شد.

حمام ظهیرالدوله؛ موزه طلا و نقره

ودیعتی با اشاره به اینکه در فرایند مرمت واحیا این حمام که جزو موقوفات استان کرمان است با مسائل زیادی از سوی اداره کل اوقاف روبرو شدم که با سفر به تهران و مراجعه به سازمان اوقاف و امور خیریه این مسائل مرتفع شد، اعلام کرد: متاسفانه فعالیت های مرمتی که در این حمام اجرا شده توسط مسئولان اداره کل اوقاف کرمان مورد تایید نبود که خوشبختانه با عنایت خداوند تا به الان 95 درصد کار به انجام رسیده است و تا دو ماه آینده این حمام با کاربری جدید با عنوان موزه طلا و نقره به بهره برداری خواهد رسید.

وی به ناممکن ترین فعالیتی که در مدت مرمت حمام ابراهیم خان انجام پذیرفت، اشاره نمود و اضافه کرد: در مدتی که این حمام مرمت شد، بازار کرمان حتی به مدت یک روز هم تعطیل نشد و بازاریان طبق روال هر روز به کار خود ادامه می دادند.

این سرمایه گذار بخش خصوصی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی 95 درصدی مرمت حمام ابراهیم خان تنها به سبب انگیزه و پشتکار خودم بوده است، اضافه کرد: از ابتدای این فعالیت مرمتی تا کنون با چندین پیمانکار قرارداد بسته شده است که به دلیل ناتوان بودن آن ها از ادامه کار با آنها خداحافظی کردیم.

وی اعلام کرد: علاقه من به زنده سازی یک بنای تاریخی و ادامه دار بودن صنعت طلا و نقره در کرمان موجب شد که تا به امروز سرپا باشم و این پروژه را به خاتمه برسانم.

این سرمایه گذار بخش خصوصی به راه اندازی دوباره سیستم گرمایش، سرمایش و فاضلاب این حمام که به عنوان سخت ترین قسمت کار مرمت این پروژه بود اشاره نمود و اضافه کرد: سیستم سرمایش و گرمایش از کف بنا اجرا شده و سیستم فاضلاب نیز به کف حمام منتقل و در نهایت از حمام خارج می شود.

ودیعتی با بیان اینکه دقت و ظرافت زیادی برای مرمت این بنای تاریخی به کار رفته است، اضافه کرد: بدون شک این توجه و نکته بینی از سوی خود مسئولان نسبت به احیا و باز زنده سازی اماکن تاریخی بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: بخش هایی از این بنا به کلی نابود شده بود ولی ما با کوشش محققان و طبق مستندات موجود بخش های مختلف این بنا را مطابق اصل آنچه که از ابتدا ساخته شده بود مرمت کردیم.

این فعال حوزه میراث فرهنگی عنوان نمود: در بخش سنگ تراشی، گچ بری، کاشی کاری، راه اندازی حوض ها و ستون ها و همچنین نورپردازی کار به صورت کارشناسی و ویژه اجرا شده به طوریکه بیننده حتی یک کلید و لامپ و سیم را در کل این بنا مشاهده نمی نماید.

وی با اشاره به این که در سال های گذشته به دلیل عدم توجه مسئولان مربوطه و همچنین سرانجام کاربری این حمام در 50 سال گذشته، قسمت های زیادی از حمام فرو ریخته بود که مانند پازل کنار هم چیده شده است تا به این مرحله برسد، توضیح داد: با سبک سازی پشت بام ها و اجرای طاق های مناسب، این بنای تاریخی تا 60 سال آینده پابرجا خواهد بود.

این سرمایه گذار بخش خصوصی ادامه داد: حمام های قدیمی معمولا از دو بخش گرمینه و سربینه تشکیل شده بودند که گرمینه همان گرم خانه حمام بوده و سربینه نیز محل استراحت، صرف چای، شربت و کشیدن قلیان بوده است که حمام ابراهیم خان هم از این قانون پیروی می نماید و قرار است پس از مرمت این حمام بخش گرمینه تبدیل به موزه طلا و نقره کرمان شده و یک و نیم کیلو طلا و 7هزار مثقال نقره که همه آن ها باقیمانده از اساتید به نام و زرگران300 سال گذشته است به همراه 8 قطعه سردیس و مجسمه آن ها، به نمایش درآید.

وی اعلام کرد: همچنین بخش سربینه این حمام تبدیل به نمایشگاه و فروشگاه دائمی طلا و نقره تبدیل می شود و به شهروندان و گردشگران ارائه خدمات خواهد نمود.

ودیعتی با اشاره به اینکه متاسفانه آخرین اطلاعات صنعت طلا و نقره در کرمان به سه دهه گذشته برمی شود، اضافه کرد: طبق گفته مورخین در سال 1209 هجری قمری آقا محمدخان قاجار به شهر کرمان حمله و این شهر را به مخروب ه ای تمام سوخته تبدیل کرد به طوریکه کلیه زیورآلات و ظروف قیمتی که نشانی از ذوق و مهارت هنرمندان آن موقع بود توسط قشون آقا محمد خان قاجار به تاراج رفت.

وقف؛ راز ماندگاری حمام ظهیرالدوله

در شهر کرمان هم، مانند سایر شهرهای ایران، اماکن متعددی وقف شده اند از جمله؛ مزرعه، بازار، حمام، مدرسه، مقبره و... که این وقف ها هم از جانب توده مردم بوده و هم از جانب حکام و امراء حاکم، یکی از این حکام، ابراهیم خان ظهیرالدوله است که در سال 1216 هـ. ق به حکومت رسید. ابراهیم خان ملقب به ظهیرالدوله و متخلص به طغرل، پسر مهدی قلی خان برادر آقامحمدخان قاجار است. حمام ظهیرالدوله یکی از این موقوفات است.

ودیعتی، راز ماندگاری و حفظ این بنای تاریخی را وقف بودن آن دانست و گفت: این بنا وقف امام حسین(ع) است که مهم ترین دلیل من برای حفظ و باز زنده سازی این حمام تاریخی شد در صورتی که این بنا دارای مالک خصوصی بود این مسئولیت را متقبل نمی شدم.

وی با اشاره به اینکه با اتمام مرمت این بنا 49 درصد از حق کسب و کار متعلق به من و مابقی متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه خواهد بود، اضافه کرد: تمام کوشش من حفظ این بنای تاریخی برای آیندگان و ارائه خدمات به مردم کرمان، گردشگران و مسافران این خطه در زمینه هنر زرگری است.

ودیعتی با بیان اینکه تا به امروز ده ها استاد کار معماری تاریخی و کارگران ماهر در بخش های مختلف بنا فعالیت نموده اند، اضافه کرد: متاسفانه مصالح ساختمانی به خصوص مصالح تخصصی بخش مرمت به شدت افزایش قیمت یافته ولی خوشبختانه مرمت این بنا یک روز تعطیل نشد.

وی ادامه داد: قریب سه ماه قبل استاندار کرمان، مدیرکل اوقاف استان کرمان به عنوان متولی بنا و مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز به عنوان ناظر مرمت بناهای تاریخی از حمام ابراهیم خان که مرمت آن رو به اتمام است بازدید کردند که بسیار مورد توجه مقام عالی استان نهاده شد.

وی گفت: دو سال برای مرمت این بنا کوشش کردم و سعی کردم از مجرب ترین استاد کاران استفاده کنم و در این دو سال 500 تن خاک که در این حمام روی هم تلنبار شده بود را گونی گونی از بازار شبانه خارج کردیم.

ودیعتی می گوید: 4 میلیارد تومان از حساب شخصی هزینه کردم و هیچ کمکی از طرف اوقاف و میراث فرهنگی دریافت نکردم و دو میلیارد هم باید برای تجهیز موزه هزینه کنم که بخشی از این مبلغ را با تاکید بر اعتبار خودم وام گرفتم.

وی در مورد برنامه های آینده برای حمام ظهیر الدوله گفت: قصد داریم صنعت طلا و نقره کرمان را با راه اندازی موزه طلا و نقره به مردم شهرهای دیگر معرفی کنیم، زیرا کرمانی ها سابقه زیادی در این بخش دارند.

به گزارش خبرنگاران، آثار تاریخی گذری است بر پیشینه فرهنگی و تاریخی هر کشوری که به پشتوانه آن به داشته های معنوی خود می بالد و صندلی دنیای خود را در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری ترسیم می نماید، ایران و به تبع آن استان کرمان دارای ظرفیت های تاریخی، گردشگری و باستانی فراوانی است که در سایر کشورها نظایرش را کم تر می توان یافت.

حتی بعضی از کشورهای خارجی به دنبال تاریخ سازی و اثر سازی برای خود هستند تا بتوانند گردشگر جذب نمایند، این در حالی است که درکشور ایران تعداد آثار تاریخی با قدمت چندین هزار ساله فراوان است؛ با توجه به آنچه گذشت می توان با مدیریتی تخصصی و کارامد کشور ایران را به بزرگترین قطب گردشگری دنیا تبدیل کرد.

این گونه است که کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عقیده دارند که سپردن مدیریت بعضی از ابنیه و آثار تاریخی به بخش خصوصی و افراد با صلاحیت، تنها راهکاری است که امکان استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی را در زمان کوتاه تر فراهم می کند.

گزارش از سمیه حسین آبادی و شیما شمسی

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17816

به "زمزمه های تاریخ از حمامی که بار دیگر احیا خواهد شد به گوش می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمزمه های تاریخ از حمامی که بار دیگر احیا خواهد شد به گوش می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید