رکورد تاریخی در وال استریت؛ شاخص S&ampP 500 چگونه به قله جدید رسید؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: شاخص وال استریت بازهم به قله جدیدی صعود کرد. شاخص S&P 500 با صعود به ارتفاع 3044 واحدی در روز دوشنبه، بازدهی خود را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون به 3/ 21 درصد رساند.

رکورد تاریخی در وال استریت؛ شاخص S&ampP 500 چگونه به قله جدید رسید؟

به گزارش خبرنگاران سه نیروی محرک سهام آمریکا، خوش بینی نسبت به امضای توافق نامه تجاری میان آمریکا و چین، افزایش احتمال سومین نوبت کاهش نرخ بهره در نشست ماه اکتبر فدرال رزرو و تغییر رنگ چراغ قرمز رکود به زرد با رشد بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله به شمار می روند.

دو دلیل اصلی که منجر به رکوردشکنی وال استریت در طول هفته گذشته شدند، اول خوش بینی نسبت به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه اکتبر و دوم پیشرفت های قابل توجه در مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا محسوب می شود. با توجه به اطلاعات دیدبان فدرال رزرو بورس کالای شیکاگو (CME) که کم کم احتمال کاهش نرخ بهره را افزایشی نشان می دهد و از سوی دیگر سخنرانی اعضای کمیته بازار باز آمریکا نیز که نشانگر میل درونی آنها به کاهش بیشتر نرخ بهره در سال جاری میلادی است، مجموعا حکایت از احتمال بالای کاهش نرخ بهره در نشست آینده فدرال رزرو دارد. حتی مواضع برخی از اعضای کمیته که در دو نوبت قبل-که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داده بود- نظر به عدم کاهش داشتند، در این نوبت کمی نسبت به کاهش نرخ بهره، نرم تر شده است.

بالاتر رفتن از قله تابستانی

بازار سهام آمریکا، رکوردشکنی خود را روز دوشنبه به ثبت رساند و از سطوحی که در تابستان باز هم به دلیل افزایش احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات چین و آمریکا به همراه کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو رخ داده بود، نیز عبور کرد. شاخص S&P 500 شش دهم درصد بالاتر از 3039 واحد که قله قبلی آن به شمار می رفت را به ثبت رساند و به رکورد جدیدی در قله 3044 واحدی دست یافت. با توجه به قله آخر این شاخص، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنونS&P 500 در حدود 3/ 21 درصد بازدهی داشته است. ورود وال استریت به محدوده جدید همزمان با عایدی های فصلی و شتاب آنها رقم خورد. حدود یک سوم از شرکت های تحت شاخصS&P 500 گزارش های فصل سوم خود را در طول این هفته ارائه دادند و شرکت هایی که در هفته های گذشته از انتظارات هم پیشی گرفته بودند با اینکه سیگنال احتیاطی مخابره کردند اما چشم انداز منفی از خود بروز ندادند.رشد 7 درصدی S&P 500 از انتهای ماه آگوست همزمان با بازگشت نرخ بازدهی اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا رقم خورد و نگرانی برخی از سرمایه گذاران درخصوص چشم انداز بلندمدت اقتصاد آمریکا را تلطیف کرد. از یکسو پیشرفت آمریکا و چین در راستای رسیدن به توافقی که هر دو طرف نسبت به امضای هرچه سریع تر آن امیدوارند، منجر به خوش بینی بیشتر سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصاد آمریکا شده است.از طرف دیگر سرمایه گذاران اطمینان بیشتری نسبت به فدرال رزرو پیدا کرده اند. این موضوع که بانک مرکزی آمریکا در ماه جولای نرخ بهره را برای اولین بار پس از بحران مالی گذشته کاهش داد و این حرکت را در ماه سپتامبر نیز تکرار کرد، سیگنال کاهش نرخ بهره را در نشست آینده به بازار مخابره می کند. در واقع احتمال کاهش نرخ بهره در نشست ماه اکتبر به 90 درصد افزایش یافته است که دوبرابر احتمالی است که ماه گذشته نسبت به کاهش نرخ بهره داده می شد.سومین دلیلی که سرمایه گذاران را نسبت به آینده بازار خوش بین کرده بود را می توان به بازگشت منحنی بازدهی اوراق خزانه از وضعیت معکوس به حالت نسبتا نرمال مربوط دانست. نرخ بازدهی اوراق ده ساله آمریکا در ماه سپتامبر، به زیر 5/ 1 درصد نیز رسیده بود اما پس از آن حرکت خود را به سوی نرخ 2 درصدی آغاز کرد و به حدود 9/ 1 درصد نیز رسید.

عملکرد بخش های مختلف

شاخصS&P 500 دارای یازده سکتور یا بخش مجزاست که از میان این بخش ها تکنولوژی پیشگام رشد این شاخص از ابتدای سال 2019 میلادی تا کنون بوده است. البته سایر بخش ها که به بخش های با بازدهی بالا معروف هستند نیز، رشد قابل توجهی از خود بروز داده اند. پس از بخش تکنولوژی، حوزه های املاک و صنعت بیشترین رشد را داشته اند. هر چهار بخش تکنولوژی، مسکن، مخابرات و صنعت بازدهی بالای 23 درصدی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون به ثبت رسانده اند و کمترین بازدهی مربوط به بخش انرژی می شود که کمتر از 4 درصد ثبت شده است. به این ترتیب شاخص S&P 500 به دو دلیل اصلی و یک دلیل فرعی توانست رکورد تاریخی خود را به ثبت برساند. خوش بینی نسبت به امضای تفاهم نامه میان آمریکا و چین، خوش بینی نسبت به کاهش مجدد نرخ بهره در نشست ماه اکتبر فدرال رزرو و کمرنگ شدن چراغ قرمز رکود با رشد بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14524

به "رکورد تاریخی در وال استریت؛ شاخص S&ampP 500 چگونه به قله جدید رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد تاریخی در وال استریت؛ شاخص S&ampP 500 چگونه به قله جدید رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید