رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد و به کشور بازگشت

به گزارش بلاگ پو، رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد و به کشور بازگشت.

رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد و به کشور بازگشت

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، رضا دهباشی کیوی دانشجوی ایرانی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا که سپتامبر سال گذشته (شهریور ماه 1397) (حدود 13 ماه) به اتهام بی اساس ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران بازداشت شده بود، آزاد و به کشور بازگشت.

دهباشی که در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود با کوشش های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و سفارتخانه ایران در کانبرا آزاد شد.

پس از اعلام خبر بازداشت دهباشی در استرالیا، بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه خاطرنشان کرد که این موضوع در دست آنالیز است و توسط سفارتخانه های ایران در کانبرا و استرالیا در تهران دنبال می گردد.(اینجا بخوانید)

شبکه ای بی سی استرالیا در همان زمان گزارش داد دولت آمریکا یک دانشجوی ایرانی دانشگاه کوئینزلند استرالیا را به ارسال تجهیزات نظامی به ایران (خرید و ارسال تجهیزات راداری پیشرفته به ایران برای شناسایی موشک و جنگنده های رادارگریز) متهم نموده و خواستار استرداد او به آمریکا شده است.

به گزارش فارس، هفته گذشته نیز نگار قدس کنی شهروند ایرانی بازداشت شده در استرالیا که حدود سه سال قبل به اتهام دور زدن تحریم های آمریکا در استرالیا زندانی و اخیراً به آمریکا مسترد شده بود، با رای دادگاه آمریکایی آزاد و به ایران بازگشت.

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره خانم قدس کنی گفت: استرداد خانم کنی به آمریکا با نقض مقرات و حقوق ایشان صورت گرفت که مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران نهاده شد. حکم صادره از سوی دادگاه آمریکایی به روشنی ثابت می نماید اتهامات علیه ایشان بی اساس و غیر قانونی بوده و دادگاه آمریکایی با وقوف نسبت به بی گناهی ایشان، حکمی برابر با دوره بازداشت صادر نموده تا افتضاح حقوقی دادستان آمریکا در تعقیب یک انسان بیگناه را بپوشاند.

موسوی احقاق حقوق این شهروند بیگناه ایرانی و سایر شهروندانی که به بهانه نقض تحریم های خودخوانده آمریکا مورد تعقیب ظالمانه نظام قضایی این کشور نهاده شده اند را یک اولویت مهم وزارت امور خارجه ذکر و تاکید نمود: موضوع زندانیان همواره به عنوان یک موضوع انسانی بین دو کشور ایران و آمریکا موضوعیت داشته و توسط طرفین مورد پیگیری قرار می گرفته است. جمهوری اسلامی ایران همانطور که دکتر ظریف نیز چندی پیش خاطرنشان کرد آمادگی ورود به مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان را دارد.(اینجا بخوانید)

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13036

به "رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد و به کشور بازگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا آزاد و به کشور بازگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید