ردیابی راستا مهاجرت انسان نئاندرتال در ایران ، کشف ابزار صنعت لوالوای

به گزارش بلاگ پو، فعالیت های مربوط به مطالعات دست افزارهای سنگی و انجام آزمایش های سن سنجی مطلق با سرانجام یافتن فصل نخست کاوش در غار- پناهگاه صخرهای سُرهه در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز شروع شده است.

ردیابی راستا مهاجرت انسان نئاندرتال در ایران ، کشف ابزار صنعت لوالوای

خبرنگاران - الهام قصیدیان سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در راستای پروژه ردیابی جهت مهاجرت انسان نئاندرتال از شمال غرب به سوی جنوب و شرق فصل نخست کاوش در غار- پناهگاه صخره ای سُرهه، در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با مجوز پژوهشگاه به انجام رسید.

او اضافه نمود: مجموعه غار و پناهگاه های صخره ای سرهه با ارتفاع 1900 متر از سطح دریا در میان یک دره عمیق میان کوهی و در حد فاصل روستاهای سرهه و وامکوه از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع شده اند.

وی اظهار کرد: کاوش فصل نخست در غار- پناهگاه شماره 1 این مجموعه منجر به کشف نهشته های باستانی شامل دوران تاریخی و پارینه سنگی همراه با دست افزارهای شاخص صنعت لوالوای پارینه سنگی میانی شد.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: کشف ردپای انسان های اولیه در 70 هزار سال گذشته البرز | واکنش باستان شناسان را ببینید

او با بیان اینکه نهشته های ابتدایی در این مکان که همراه با سفال های دوره های تاریخی بود به صورت متوسط 50 سانتیمتر قطر دارد اضافه نمود: پس از لایه تاریخی، نهشته های از جنس واریزه های دیواره غار و فاقد مواد باستانی با عمق 80 سانتیمتر پدیدار شد.

این باستان شناس با اشاره به نخستین نهشته های پارینه سنگی که درست در زیر لایه طبیعی نمودار شده است از ویژگی های لایه های پارینه سنگی را قرارگیری آن در میان دو نهشته طبیعی با واریزه سنگی دانست که آن را از هرگونه مخلوط شدن با دوره های دیگر خصوصاً تاریخی مصون داشته است.

قصیدیان گفت: دیگر ویژگی مهم استقراری دوره پارینه سنگی میانی وجود رسوبات سوخته به همراه خاکستر و استخوان های گیاه خواران سوخته شده است که نشان از برپایی آتش فعالیت های مربوط به تغذیه در این مکان دارد.

به گفته این باستان شناس، جنس دست افزارهای سنگی این پناهگاه همگی از سنگ های محلی شامل سنگ توف با رنگ ها و کیفیت های گوناگون است.

او اضافه نمود: بلافاصله پس از خاتمه کاوش در این مکان فعالیت های مربوط به مطالعات دست افزارهای سنگی و انجام آزمایش های سن سنجی مطلق در این مکان شروع شده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی بر اساس مشاهدات ابتدایی مواد فرهنگی، استقرار پارینه سنگی را به زمانی بین 50 تا 100 هزار سال تخمین می زند.

سامان حیدری گوران کاوشگر مجموعه غار و پناه گاه صخرهای باوه یوان در بخش مرکزی استان کرمانشاه و دانش آموخته دانشگاه توبینگن آلمان نیز در ادامه گفت: وجود مجموعه غار- پناه گاه صخره ای سرهه در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و قرارگیری آنها در یک منطقه صعب العبور که دارای تمرکز بالایی از دست افزارسنگی و استخوان است، می تواند به عنوان یک ایستگاه تخصصی شکار تابستانی حیوانات گیاه خوار به خصوصی بوده باشد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: چمدان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15498

به "ردیابی راستا مهاجرت انسان نئاندرتال در ایران ، کشف ابزار صنعت لوالوای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردیابی راستا مهاجرت انسان نئاندرتال در ایران ، کشف ابزار صنعت لوالوای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید