راه حل ای برای نجات صنعت گردشگری

بسیاری از فعالان گردشگری و منتقدان نسبت به عملکرد برنامه های گردشگری بر این عقیده اند که برنامه های اجرایی به منظور توسعه زیرساختی، بازاریابی، تبلیغات، سرمایه گذاری تا زمانیکه بر روی کاغذ قرار گرفته است مثبت و موثر در پیشبرد صنعت گردشگری و رونق آن خواهد بود، اما همواره ضعف در اجرا و نظارت روی اجرایی شدن آن موجب می گردد تا آنچه روی کاغذ وجود دارد، پیاده نگردد. اتفاقی که تاکنون بارها و بارها تجربه آن را در حوزه های گوناگون داشته ایم و حالا نیز باید منتظر ماند و دید برنامه برندسازی هفت منطقه آزاد در زمینه گردشگری تا چه حد می تواند پیروز پیش برود.

راه حل ای برای نجات صنعت گردشگری

هفت منطقه آزاد تجاری در ایران یکی از مهمترین شاهراه هایی است که می توان به وسیله آن به بازارهای دنیای و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی وصل شد. پتانسیلی که باید از آن در پیشبرد اقتصاد کشور بهره برد. یکی از مهمترین بهره برداری هایی که می توان با یاری این هفت منطقه انجام داد، جذب گردشگر ورودی و البته سرمایه گذاران داخلی و به ویژه خارجی است. سرمایه گذارانی که می توانند با بهبود پتانسیل های این منطقه آن ها را به قطب گردشگری بدل نموده و این مناطق آزاد دیگر به عنوان مناطق آزاد تجاری صرف که تنها سرمایه گذاری های صنعتی و تجاری صورت می گیرد نباشد، بلکه راهی باشد برای آنکه صنعت گردشگری در آن رونق گیرد.

رونقی که جوامع محلی را نیز در آن دخیل نموده و باعث می گردد تا چرخ مالی آن منطقه به خوبی و به نفع اقتصاد کل کشور بگردد. برهمین اساس، مدیران مناطق آزاد به خصوص در بخش معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق شورای عالی مناطق آزاد کوشش می نمایند تا با راهکارهایی که در پیش دارند این هفت منطقه را به سمت معرفی قطب گردشگری در کشور و دنیا بکشانند. از جمله راه هایی که از سال گذشته استارت اولیه آن خورده و به گفته مسئولان در حال پیشروی است، برندسازی مناطق آزاد در سطح داخلی و بین المللی خواهد بود. به باور فعالان گردشگری و کارشناسان مالی، توجه به حوزه گردشگری می تواند موانعی که به دلیل وجود تحریم ها و نوسانات ارزی ایجاد شده را از بین ببرد، قابلیت نوپایی که هنوز به آن بها داده نشده است. محمدرضا رستمی، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق شورای عالی مناطق آزاد در گفت وگو با دنیای اقتصاد با تاکید بر این موضوع به مهمترین ضعف گردشگری کشور اشاره می نماید و می گوید: از آنجا که ضعف در بازاریابی و تبلیغات موجب شده تا گردشگری آنطور که باید مورد توجه قرار نگیرد، اطلاع رسانی در این زمینه می تواند چنین ظرفیت هایی را در معرض نمایش قرار دهد.

باتوجه به همین موضوع نیز رستمی بیان می نماید به دنبال تدوین برنامه های برندسازی مناطق آزاد هستند که گام هایی برای آن تعریف شده است: برندسازی موجب خواهد شد تا گام نخست هویت رقابتی به وجود آید و این رقابتی بودن باعث شناسایی منطقه می گردد. گام بعدی تصویرسازی برند است که ارمغانش شهرت آفرینی است. شهرتی که گام سوم را ایجاد نموده که اعتبار آفرینی خواهد بود. این اعتبار خود به خود موجب برداشته شدن گام چهارم می گردد و آن اعتماد سازی است. اعتماد سازی که به صورت خودجوش گام پنجم را پیش می کشد و آن وفادار سازی مشتریان است. به باور او در صورت برداشته شدن اصولی این گام ها می توان امیدوار بود مناطق آزاد در بخش برندسازی پیروز پیش بروند. به همین منظور نیز رستمی ادامه می دهد: شهرتی که قرار است در مناطق آزاد ایجاد گردد خود به خود گردشگر، نخبگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت خود می کشاند. معاون گردشگری مناطق آزاد، منطقه آزاد ماکو را به عنوان نمونه ای یاد می نماید که از سال گذشته معرفی آن شروع شده و در حال حاضر به مرحله بهره بردای رسیده است.

همچنین برنامه بعدی نیز منطقه آزاد ارس است که طی 2 ماه آینده برنامه رونمایی شدن برند منطقه آزاد ارس نیز صورت خواهد گرفت. به گفته رستمی در سال 98 قرار بر این است تا برندسازی مراکز فراوریی و شرکت های فعال در مناطق آزاد و برندسازی محصولات و کالاهای فراوریی مناطق آزاد صورت گیرد؛ اتفاقی که به باور او بهترین سیاست و دقیق ترین برنامه برای حمایت از فراوری ملی خواهد بود. برهمین اساس نیز پایه گذاری جایزه ملی برند در سال 98 برای مناطق آزاد، مناطق ویژه مالی، 2 هزار شرکت فعال در مناطق آزاد و ویژه مالی و محصولات و خدمات فراوریی مناطق آزاد رخ خواهد داد و معاون گردشگری مناطق آزاد درباره این جایزه ملی که قرار است اواخر اسفندماه امسال مراسم آن برگزار گردد، شرح می دهد: معنای این جایزه آن است هر کدام از عناصر چه ارزش برندی را برای منطقه و چه قدرت برندی را برای کشور ایجاد نموده و نقش و سهم آن ها در برند ملی کشور چقدر است. با توجه به همین موضوع 100 برند برتر در سال 98 انتخاب و معرفی خواهند شد. رستمی در نهایت آخرین گام بعد از برندسازی را اجرای کمپین ها عنوان می نماید و بر این عقیده است توسعه برند گردشگری مناطق از این طریق قابل پیگیری خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: همگردی

به "راه حل ای برای نجات صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل ای برای نجات صنعت گردشگری"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید