در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانان شویم؟

به گزارش بلاگ پو، یک روانشناس گفت:به کار بردن کلمات توهین آمیز و فریاد زدن نوجوان را برای ترک سیگار قانع نمی کند.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانان شویم؟

نسیم نجفی روانشناس در مصاحبه با خبرنگار حوزه ، اظهار کرد: ترس، نگرانی، خشم و رفتار پرخاشگرانه از جمله واکنش هایی به شمار می آیند که ممکن است والدین به هنگام مشاهده فرزندشان در حال سیگار کشیدن از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه به کار بردن کلمات توهین آمیز و فریاد زدن نوجوان را برای ترک سیگار قانع نمی کند، اضافه کرد: سه مرحله (مصاحبه با نوجوانان درباره پیامد های سیگار کشیدن، محدود کردن دسترسی نوجوانان به سیگار، برقراری یک رابطه صادقانه با آن ها) در نحوه یاری کردن به نوجوانان برای ترک سیگار وجود دارد.

نجفی گفت: در مرحله نخست باید با نوجوان درباره صدمات جسمانی و بیماری های ناشی از مصرف سیگار صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه خودمحوری چالش مهمی است که در دوران نوجوانی توسط نوجوانان اتفاق می افتد، اضافه کرد: برخی از افراد در دوره نوجوانی بر این باورند که آسیب پذیر نیستند و دست به انجام رفتارهای پرخطر می زنند.

نجفی گفت: صحبت کردن درباره صدمات جسمانی ناشی از سیگار کشیدن برای نوجوانانی که فکر می نمایند هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کند، تأثیر چندانی ندارد.

این روانشناس توضیح داد: در مرحله دوم باید توجه نوجوانان را به آسیب هایی که زودتر رخ می دهند جلب کنیم که یکی از این آسیب ها، آسیب تحصیلی است.

وی با بیان اینکه نوجوانانی که سیگار می کشند در کلاس درس تمرکز کافی ندارند، عنوان نمود: نوجوانان در زمانی که به مصرف سیگار نیاز دارند، اگر سیگار نکشند، تمرکز خود را از دست می دهند.

نجفی گفت: آن ها ممکن است این حالت را تحمل نمایند و یا برای سیگار کشیدن از مدرسه خارج شوند. این افراد در دراز مدت با افت تحصیلی روبرو خواهند شد.

وی اضافه کرد: باید به نوجوانان گفت که با مصرف سیگار در انجام فعالیت های ورزشی نیز دچار مشکل می شوند و ممکن است دیگر نتوانند فعالیت هایی که همسالانشان به راحتی انجام می دهند را انجام دهند.

این روانشناس ادامه داد: پیامدی که می تواند برای نوجوانان بازدارنده تر باشد این است که درباره آثار مخرب سیگار بر ظاهر و چهره آن ها صحبت کنیم، همچنین در مرحله بعد، یکی از بستگان و آشنایانی که سال های زیادی سیگار کشیده را به عنوان نمونه بارز به نوجوان معرفی و درباره او و مشکلاتش صحبت کنیم. همچنین می توانیم به نوجوان پیشنهاد دهیم که با آن فرد در خصوص عوارض سیگار کشیدن صحبت کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3703

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانان شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانان شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید