خبرنگاران پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران در عباس آباد به بهره برداری رسید

به گزارش بلاگ پو، نوشهر - خبرنگاران - فاز نخست عظیم ترین پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی مازندران در شهرستان عباس آباد عصر پنجشنبه به بهره برداری رسید.

خبرنگاران پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران در عباس آباد به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، این پایانه صادراتی که عملیات اجرایی آن 14 سال پیش شروع شده بود، با حضور فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان افتتاح شد.

سابقه تصویب ساخت پایانه صادراتی در هر استان به سال 1383 بر می گردد و پایانه عباس آباد هم یک سال بعد یعنی سال 1384 در زمینی به مساحت بیش از 10 هزار مترمربع و زیربنای حدود 60 هزار متر مربع در منطقه اسبچین شروع و طبق وعده های داده شده قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداری برسد.

فاز نخست پایانه صادراتی گل و گیاه عباس آباد دارای چهار واحد انبار با 10 هزار متر مربع ، یک سالن تخلیه و بارگیری با گنجایش 100 دستگاه تریلی ، 2 سردخانه زیر و بالای صفر هر یک با ظرفیت یکهزار و 500 تن ، چهار سالن آزمایشگاهی و 60 دفتر وی آی پی است.

یکی از مزایای این مجتمع داشتن پنج دفتر اداری دولتی برای استقرار نمایندگانی مرتبط با صادارات و واردات به منظور تسهیل در فرایند صدور مجوزهای ضروری است. پایانه دارای یک واحد باسکول 60 تنی است که به صورت برخط به سیستم گمرک کشور وصل است.

برای ساخت فاز نخست این پایانه بیش از 10 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار عباس آباد در آئین افتتاح این پایانه صادراتی گفت که با افتتاح فاز نخست ، صادرات انواع گل و گیاه استان مازندران خصوصان در این منطقه تسهیل می گردد .

عباس شیرینی همپا اضافه نمود : شهرستان عباس آباد دارای ظرفیت بالقوه برای پرورش گل و گیاه زینتی، شاخه گل بریده و درختچه ها است که با افتتاح این پایانه می توان از این ظرفیت برای اشتغالزایی ، فراوریات و مهمتر از همه بحث صادرات بهره برداری کرد.

وی با بیان اینکه این پایانه برای سه استان شمالی کشور یک ذخیره محسوب می گردد ، گفت : از ظرفیت های بالقوه این پایانه عظیم می توان برای صادارت انواع گل و گیاه سه استان شمالی کشور بهره برداری کرد.

فرماندار عباس آباد اضافه نمود که در این شهرستان بالغ بر 150 هزار هکتار گلخانه باز و بسته وجود دارد که با افتتاح این مجمع بارقه امیدی برای فراوری کنندگان و صادرات گل وگیاه این منطقه بوجود آمده است.

شیرینی همپا همچنین گفت که از تمامی ظرفیت های اداری ادارات مرتبط برای برطرف مسائل و موانع موجود در تکمیل فاز 2 و 3 این پایانه استفاده خواهد شد.

استان مازندران یکی از استان های جنوبی دریای خزر است که با برخورداری از ظرفیت های مناسب در فراوری محصولات کشاورزی و باغی خصوصا فراوری و صادرات گل و گیاه نقش مهمی در رونق مالی منطقه ایفا می نماید.

مازندران خصوصا غرب استان با برخورداری از آب و هوا و اقلیم منحصر به فرد در کشور مناسب برای پرورش و فراوری انواع گل و گیاه است به گونه ای که در یک هزار و 92 هکتار از زمین های کشاورزی مازندران، انواع گل و گیاهان زینتی، آپارتمانی، شاخه بریده، درخت و درختچه پرورش داده می گردد.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته بیش از 2.5 میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد ، در حالی که ظرفیت صادرات این محصول فراتر از این مقدار است و در صورت برطرف مسائل و بسترسازی مناسب برای صادرات می توان به میزان صادرات این محصول اضافه نمود.

طبق آمار منابع رسمی ، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه ، گلدان ، بوته و پیاز فراوری می گردد.

درحال حاضر ایران هفدهمین کشور فراوریکننده گل و گیاه دنیا است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21700

به "خبرنگاران پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران در عباس آباد به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران در عباس آباد به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید