جشنی با طعم عطر آلو در ماسوله غرب کشور

به گزارش بلاگ پو، اینجا پاییز عروس فصل هاست، فصلی که صدای دلنشین خش خش برگ هایش زیباترین سمفونی طبیعت را می نوازند، فصلی که دختران روستا با روی خندان و پیراهن های زیبای گلدار و چارقدی از بته جقه های سرخ با سبدی در دست برای چیدن آلو در باغ ها قدم برمی دارند، بوی عطر باغ های سیب سرخ و آلوی این تکه زمین بهشتی خدا حالت را چنان منقلب می نماید که در فصل پاییز در لابه لای تقویم به دنبال جشن شکرانه این تکه بهشت خدا هستی تا بتوانی باز هم حال خوب پاییزی را تجربه کنی.

جشنی با طعم عطر آلو در ماسوله غرب کشور

حال خوب استشمام دوباره عطر سیب و آلو، چرت پاییزی یک روز مهر ماهی در زیر درختان باغ سیب، تجربه و هوس حال خوب کودک شدن و شیطنت و چیدن یواشکی آلوهای زرین طلایی آویخته چون چراغی درخشان به درخت همسایه را با میهمان شدن به جشن آلوی اهالی روستا به شکرانه برداشت خوب پاییز از باغ های زیبای آلوی روستای ملحمدره را می توانی تجربه کنی، آری ملحمدره؛ همان تکه زمین بهشتی خوب خدا با مردمانی پرسخاوت و خونگرم که دلبسته آن هستند تا جشن شکرانه برداشت آلوی باغ های خود را با تو تقسیم نمایند و به پاس این زیبایی و نعمت میزبان تو باشند و چشم به راهت بمانند تا تو از راه برسی و حضورت را با بوی اسپند به باغ های آلو مژده دهند.

به گزارش خبرنگاران، فرماندار شهرستان اسدآباد در ششمین جشنواره آلو روستای توریستی گردشگری ملحمدره اسدآباد معروف به ماسوله غرب کشور که صبح امروز با حضور مسئولان، گردشگران و اهالی روستای ملحمدره برگزار گردید، گفت: شهرستان اسدآباد دارای 4 هزار و 730 هکتار باغات مختلف بوده که از این میزان سطح باغات موجود بیش از 250 هکتار به باغات آلو اختصاص دارد.

مجید درویشی با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از 4 هزار تن آلو از باغات سطح شهرستان اضافه نمود: شهرستان اسدآباد دارای 200 باغدار آلو بوده که بیشتر این باغات به روستای گردشگری، توریستی ملحمدره و روستاهای ترخین آباد، ویرایی، بیاج و هلور اختصاص داشته و هر ساله بیش از نیمی از فراوری آلوی این شهرستان به این روستاها تعلق دارد.

وی با اشاره به کیفیت و مرغوبیت بالای آلوی روستای ملحمدره توضیح داد: با توجه به وجود 250 هکتار باغات آلو در شهرستان و کیفیت خوب آلوی منطقه،آلوی فراوریی به وسیله واسطه ها به دیگر کشورهای اطراف صادر می گردد که بر آنیم با فراهم کردن زیرساخت ها از این پس آلوی فراوریی شهرستان به صورت مستقیم به دیگر کشورها صادر گردد تا درآمد حاصله با حذف واسطه ها مستقیم به جیب باغداران و کشاورزان منطقه برود.

درویشی با بیان اینکه سالانه به صورت میانگین بیش از 60 هزار تن محصولات باغی مختلف چون سیب، هلو و شلیل، گردو، بادام و انگور،زرد آلو و ... در این شهرستان فراوری می گردد، اعلام نمود: سالیانه 7.5 درصد فراوریات باغی استان به شهرستان اسدآباد اختصاص دارد.

وی با اشاره به جشنواره ملحمدره گفت: سال جاری جشنواره آلوی روستای ملحمدره به مدت یک هفته از 9 تا 15 مهرماه با همکاری 3 روستای ترخین آباد، هلور و ویرایی و با مشارکت اداراتی چون بخشداری مرکزی، جهادکشاورزی و اداره میراث در قالب کمیته با برنامه هایی مختلفی چون افتتاحیه و اختتامیه، برگزاری نمایشگاه محصولات فراوریی روستای هدف گردشگری ملحمدره با 18 غرفه، تجلیل از کشاورزان برتر فراوری آلو، برپایی غرفه های مختلف از صنایع دستی و محصولات فراوریی روستاهای همکاری نماینده در جشنواره در حال برگزاری است.

ملحمدره پیشروترین روستای هدف گردشگری استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز اظهار کرد: استان همدان دارای 20 روستای هدف گردشگری بوده که این روستاها دارای 23 خانه بوم گردی هستند و روستای ملحمدره با 4 خانه بوم گردی پیشروترین روستای هدف گردشگری و توریستی استان بوده و فضای مطلوبی برای گردشگران همراه با بافت ارزشمند و پلکانی در کنارطبیعت بکر روستا است.

علی مالمیر با اشاره به اقدامات زیرساختی مناسب صورت گرفته در روستای ملحمدره توضیح داد: مشارکت مردم با حضور سرمایه گذران موجب شده این روستا پیشروترین بوم گردی را داشته باشد و این نوع از رویداد ها و جشنواره ها نقش موثری در تبلیغ و جذب گردشگر، توسعه صنعت گردشگری، فرصت های شغلی جدید و ارتقاء اقتصاد مردم روستاهای گردشگری برخوردار خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه آینده گردشگری در حوزه گردشگری بوم گردی روشن است، افزود: برای سنگفرش، جداره سازی، کف سازی و ایجاد زیرساخت های روستای گردشگری ملحمدره اداره میراث اعتباری افزون بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه نموده و در حال حاضر پارکینگ عمومی، ساماندهی سیستم فاضلاب و بحث اینترنت از مسائل موجود روستای ملحمدره بوده که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

باغات هر روستا چاه نفتی برای درآمدزایی و توسعه استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز گفت: استعداد شهرستان اسدآباد به عنوان بوم گردی و گردشگری بالا بوده و این گونه گردشگری بوم گردی روستای ملحمدره نشان از فرهنگ و اصالت بالای مردم روستا دارد و برای توسعه هر چه بیشتر این نقاط، باید بوم گردی و گردشگری روستا مورد پشتیبانی ویژه اعتباری قرار گیرد.

سیداسکندر صیدایی با اشاره به برگزاری جشنواره ها اضافه نمود: باغات هر روستا می تواند چاه نفتی برای درآمدزایی و توسعه اشتغال استان به ویژه در این شرایط تحریم مالی باشند که از این فرصت ها باید به نحو احسن برای تبلیغ و جذب گردشگر و بازاریابی استفاده گردد.

وی با تأکید بر اینکه از روستاها با توجه به فراوریات موجود هر روستا حمایت می گردد و در سند راهبردی برای حمایت از روستاها مورد توجه قرار گرفته، گفت: طی دو سال اخیر زیرساخت های بسیار مطلوبی در راستای سنگفرش کوچه و خیابان و فضای کالبدی روستای ملحمدره ایجاد شده اما در بعضی از موارد هنوز مسائل دیگری نیز از جمله سرویس دهی اینترنت، سیستم فاضلاب روستا وجود دارد که که حتما این موارد را در سطح استان پیگیری خواهیم کرد.

امام آدینه شهر اسدآباد هم با بیان اینکه هیچ چیز محبوب تر از زراعت و کشاورزی در نزد خدا نیست، گفت: برگزاری جشنواره ها می تواند نقش موثری در تبلیغ هر چه بیشتر روستاهای گردشگری روستاهای این شهرستان داشته باشد و امروز روستای ملحمدره با سرعت در راستا تبلغ و معرفی به همت مسئولان واقع شده است که این امر می تواند فرصت های شغلی جدیدی را برای این روستا و شهرستان به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است؛ در ادامه مراسم در نخستین روز از جشنواره یک هفته ای آلوی ملحمدره نمایشگاهی از محصولات فراوریی و صنایع دستی این روستا با 18 غرفه افتتاح شد که این نمایشگاه در طول هفته برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12899

به "جشنی با طعم عطر آلو در ماسوله غرب کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنی با طعم عطر آلو در ماسوله غرب کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید