توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف

به گزارش بلاگ پو، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری از توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف اطلاع داد و گفت: در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، فارس و یزد قرار است کارخانه نوآوری ایجاد گردد.

توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف

به گزارش خبرگزاریاقتصادایران، دکتر اسماعیل قادری فر اظهار کرد: کارخانه نوآوری آزادی که در محل کارخانه صنعتی متروکه نزدیک میدان آزادی ایجاد شده و تقریباً تمامی عملیات بهسازی و بازسازی آن اجرا شده است با حضور 750 نفر از فعالان حوزه اکوسیستم استارت آپی سال گذشته شروع به کار نموده است.

وی با بیان اینکهان شاالله ظرف یک ماه آینده و بعد از ماه مبارک رمضان این کارخانه نوآوری با حضور مسئولان رسماً افتتاح خواهد شد، بیان نمود: این کارخانه با ظرفیت 3500 نفر به عنوان بزرگترین کارخانه نوآوری آسیای جنوب غربی در خاورمیانه با حضور مقامات رسمی افتتاح رسمی می گردد.

قادری فر با اشاره به کارخانه های دیگر در استان های دیگر گفت: همزمان با این کارخانه برای تنوع بخشی زیست بوم نوآوری در کشور، بعضی کلان شهرهای کشور هم مبادرت به انجام این کار نموده اند که خوشبختانه کارخانه نوآوری مشهد در یک کارخانه قدیمی و متروکه با قرار دادی که بین شهرداری مشهد معاونت علمی منعقد شده ایجاد می گردد؛ در حال حاضر عملیات عمرانی و بازسازی این کارخانه در حال اجرا است که شهریور سال جاری آن را افتتاح خواهیم کرد.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک چتر حمایتی از معاونت علمی و فناوری بر سر همه کارخانه های نوآوری است اما همه این کارخانه ها کاملاً خصوصی هستند و توسطشتابدهنده هایخصوصی اداره می شوند.

وی در مورد حوزه های فعالیت کارخانه های نوآوری خاطر نشان کرد: معمولاً بر اساس مزیت های منطقه ای و بومی فعالیت کارخانه های نوآوری معین می گردد؛ به عنوان مثال مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و بزرگترین شهرهای مذهبی در جهان می تواند برای توسعه کسب و کار خود به سمت فرهنگ زیارت، سوغات، صنایع خلاق می روند.

به گفته قادری فر، سومین کارخانه نوآوری که به زودی قرارداد آن را با دست اندر کارانش امضا می کنیم در استان فارس است که در یک کارخانه متروکه راه اندازی و ایجاد می گردد.

وی بیان نمود: در سفری که سال گذشته معاون علمی و فناوری به استان فارس داشت ایجاد کارخانه نوآوری در دستور کار نهاده شد که هفته آینده انعقاد قرار داد برای شروع عملیات بازسازی در یک فضای 18 هزار متری شروع می گردد.

وی بیان نمود: همچنین در استان های اصفهان و یزد هم قرار است کارخانه هایی برای اختصاص کارخانه نوآوری اختصاص بیابد که پیش از اینها کارخانجات اماکن صنعتی متروکه بودند.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی کارخانجات نوآوری به وسیله راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری اقدام می گردد، بیان نمود: امیدواریم در کلان شهرهای کشور ایجاد کارخانه های نوآوری را در کنار مراکز نوآوری داشته باشیم.

قادری فر خاطر نشان کرد: همچنین در تبریز دو مرکز نوآوری بزرگ راه اندازی شده و یکی از آنها در حال ایجاد است؛ یک مرکز نوآوری در دانشگاه تبریز در فضای 3 هزار متر است و دیگری که قرار است راه اندازی گردد در فضای 4 هزار متر تا یک ماه آینده افتتاح می گردد؛ همچنین مرکز نوآوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال آماده سازی است که به مرحله افتتاح برسد.

وی خاطر نشان کرد: این مراکز نوآوری کوچک تر از کارخانجات نوآوری هستند ولی می توانند زمینه ای برای ایجاد چنین کارخانه های نوآوری گردد.

وی با بیان اینکه هدف این است که در فاز اول سوله ها و پهنه های صنعتی را با بازسازی به کارخانه های نوآوری تبدیل کنیم، بیان نمود: ما یک محدودیت جدی در تخصیص منابع عمرانی داریم و اینکه قصد نداریم در این شرایط هزینه ای به هزینه های دولت اضافه کنیم و به ساخت و ساز ساختمان های جدید اقدام کنیم.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما همیشه در معاونت علمی به فکر هستیم که این پهنه های صنعتی متروکه از یک طرف و ظرفیت های خالی وارد چرخه نوآوری شوند و از آنها اشتغالزایی بدون دود و آلودگی های زیست محیطی بیرون بیاید.

وی بیان اینکه تمام کارخانه ها با الگوبرداری از کارخانه نوآوری آزادی که زیر نظر پارک فناوری پردیس است، شروع به کار می نمایند، بیان کرد: در واقع این کارخانه، مدل موفقی است که مجموعه ای از استارتآپها،شتابدهنده ها، سرمایه گذاران وvcهادر یک اکوسیستم و زیست بوم در کنار هم جمع شوند تا به توسعه کسب و کارفناورانهو دانش بنیان بپردازند.

وی به مهر گفت: کارخانه نوآوری مدل های خارجی جهانی هم دارد که مدل بومی آن در کشور ما پیاده سازی شده است تا بتواند بستری برای توسعه فعالیت هایفناورانهو اقتصاد دانش بنیان باشند.

وی اضافه کرد: در تهران پهنه های صنعتی متروکه زیادی داریم که در شعاع 20کلیومتریتهران هستند؛ باید به جای اینکه به کارخانه های دودزا، به مال ها، ساختمان های مسکونی و بازارهای بزرگ و… تبدیل شوند به محلی برای بروز فکر و اندیشه تبدیل شوند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6605

به "توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید