توسعه پتروپالایشگاه ها با سرمایه های مردمی؛ از ایده تا عمل

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، طرح یک فوریتی افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی باحضور مسئولین و کارشناسان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یک شنبه 27 آبان در کمیسیون انرژی مجلس آنالیز شد.

توسعه پتروپالایشگاه ها با سرمایه های مردمی؛ از ایده تا عمل

در اهمیت و ضرورت تصویب این طرح باید گفت که در سال 1396 به صورت متوسط از مجموع روزانه 3.9 میلیون بشکه نفت خام فراوری شده از میادین نفت کشور 2.2 میلیون بشکه نفت بصورت خام به خارج از کشور صادر شده است. این امر موجب شده است که کشور امریکا گاه و بی گاه به تحریم نفت ایران اقدام کند. این در حالی است که فرآورش نفت خام و میعانات گازی و تبدیل آن به زنجیره متنوعی از فرآورده های پالایشی و پتروشیمیایی و صادرات آن به جای نفت خام موجب بی اثر شدن تحریم ها می شود. رویکردی که پیش از این نیز از سوی کارشناسان متعددی مورد تاکید قرار گرفته بود.

امیر زمانی، کارشناس نفت نیز در همین ارتباط در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی به سه عامل اصلی فناوری، نیروی انسانی متخصص و تامین مالی احتیاج دارد، گفت: در ایران عامل تامین مالی موجب شده است که تعداد زیادی از پروژه های پالایشی، پتروپالایشی متوقف شوند.

تنفس در تسویه هزینه خوراک؛ عصای دولت زیر بازوی پتروپالایشگاه ها

وی ادامه داد: دولت برای حل مشکل تامین مالی طرح پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها می تواند با اعطای تنفس در تسویه هزینه خوراک به این طرح ها یاری کند. منظور از تنفس خوراک، اعطای خوراک در تمام یا بخشی از سال های اول و دومِ پس از بهره برداری واحد است به صورتی که هزینه خوراک در این مدت به عنوان وام دولت به مجموعه سهامداران پالایشگاه یا پتروپالایشگاه به حساب آید و طی 12 سال با نرخ سود 4 درصد ارزی بازپرداخت شود.

به گفته این کارشناس صنعت نفت، طبق محاسبات اجرا شده در مدل پیشنهادی جهت تامین مالی، این اقدام دولت نرخ بازده داخلی ارزی طرح را از 11 درصد به 16 درصد بهبود می بخشد و هم موجب جذاب شدن طرح های پالایشی برای سرمایه گذاری مردم می شود و هم موجبات راهنمایی نقدینگی موجود به سمت صنایع مولد را فراهم می نماید.

زمانی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی مجلس جهت افزایش ظرفیت پالایشی با استفاده از سرمایه های مردمی، فرآورش کل نفت صادراتی کشور به حجم 2 میلیون بشکه در پتروپالایشگاه ها، به 400 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری طی 8 سال احتیاج دارد، گفت: این حجم سرمایه به معنای سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومانی در هر سال است و برابر 3 درصد کل نقدینگی موجود در کشور در هر سال است.

اعطای نرخ سود بالا به سرمایه گذاری مردم

وی هزینه ساخت یک پتروپالایشگاه در ایران را برابر 20 هزار دلار به ازای هر بشکه فرض کرد و شرح داد: ظرفیت میانگین یک پتروپالایشگاه برابر 250 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است، بنابراین سرمایه اولیه برای ساخت هر پتروپالایشگاه برابر 5 میلیارد دلار خواهد بود.

وی اضافه نمود: فرض شده است که از کل مبلغ مورد احتیاج برای ساخت پتروپالایشگاه (هزینه Capex)، حداقل 10 درصد (یعنی 500 میلیون دلار) توسط مجری و سرمایه گذار اصلی تامین می شود و مابقی آن یعنی 4.5 میلیارد دلار (معادل 90 درصد) توسط مردم و بخش خصوصی در پروژه سرمایه گذاری شود.

زمانی گفت: در شرایط عادی و بدون دریافت حمایت دولتی در حوزه تسویه هزینهخوراک، در صورتی که سرمایه گذاری لازم در طول دوره ساخت پتروپالایشگاه (هزینه Capex) بدون تاخیر تامین شود، زمان بازگشت سرمایه اولیه همراه با سود آن پس از گذشت حدود 9 سال از ابتدای بهره برداری یا 13 سال از ابتدای پروژه اتفاق می افتد که این زمان طولانی موجب عدم استقبال مردم می شود.

وی در شرح بیشتر طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس گفت: در طرح حاضر پیشنهاد شده است که دولت از ابتدای بهره برداری واحد پتروپالایشگاهی، به مدت n روز تنفس هزینه خوراک به واحد می دهد که عدد n با توجه به قیمت های وقت نفت خام طوری معین می شود که مبلغ تنفس خوراک با هزینه Capex (در نمونه حاضر 5 میلیارد دلار) برابر شود. برای مثال در صورتی که قیمت نفت خام در زمان بهره برداری از پتروپالایشگاه برابر 75 دلار بر بشکه باشد، تنفس خوراک 267 روزه، موجب طلبکار شدن مبلغی معادل 5 میلیارد دلار توسط دولت از شرکت پتروپالایشگاهی مذکور می شود که به عنوان یک وام یا تسهیلات در اختیار پتروپالایشگاه قرار می گیرد. در این صورت پتروپالایشگاه با سود بالایی در سال اول روبرو می شود که از این محل می توان مجموع سود سرمایه گذاران در سال های سرمایه گذاری (فرع پول با سود مرکب) را به صورت یک جا با نرخ سود 25 درصد ارزی (معادل 40 درصد ریالی) پرداخت کرد.

معافیت مالیاتی

به گفته این کارشناس صنعت پالایشگاهی، در این طرح در عین حال مردم همچنان سهامدار پتروپالایشگاه باقی می مانند زیرا تنفس خوراک در حکم یک وام دولتی به مجموع سهامداران پروژه (مردم به علاوه مجری) است. که باید طی 12 سال با نرخ سود معین به دولت بازگشت داده شود. در این روش فرض شده است که با استقرار موقعیت مکانی طرح در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین با طراحی برنامه های آتی پتروپالایشگاه در قالب یک شهرک شیمیایی و صنعتی، طرح مذکور مطابق ماده 132 قانون مالیات های مستقیم از معافیت مالیاتی 13 ساله برخوردار باشد.

شکل 1- نمودار جریان مالی پتروپالایشگاه در دوره ساخت و بهره برداری با اعمال تنفس خوراک

به گزارش خبرنگاران، تصویب این طرح در صحن علنی مجلس و اجرایی شدن آن موجب می شود با احداث مجموعه ها پتروپالایشگاهی به جای پالایشگاه ها، علاوه بر پاسخ به تقاضای روبه رشد محصولات پتروشیمی ، موجب بی اثر شدن تحریم ها و راهنمایی نقدینگی سرگردان به سمت توسعه زیرساخت های پالایشی کشور شده و اشتغال زایی زیادی هم به همراه خواهد داشت.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2978

به "توسعه پتروپالایشگاه ها با سرمایه های مردمی؛ از ایده تا عمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه پتروپالایشگاه ها با سرمایه های مردمی؛ از ایده تا عمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید