تظاهرات لبنان ده روزه شد؛ فرار الحریری از استعفا با اصرار بر تغییر در کابینه

به گزارش بلاگ پو، گزارش ها حاکی از آن است که نخست وزیر لبنان در کوشش است برای فرار از استعفا و همچنین برای آرام کردن فضای این کشور تغییراتی در کابینه ایجاد کند تا شاید بتواند از خشم معترضان بکاهد.

تظاهرات لبنان ده روزه شد؛ فرار الحریری از استعفا با اصرار بر تغییر در کابینه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اعمال مالیات بر تماس های صوتی اینترنتی مانند تماس با واتساپ، آخرین عامل بود که خشم مردم لبنان را سرریز کرد و سبب شد تظاهرات در این کشور، در 17 اکتبر (25 مهر) شروع گردد.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان در 21 اکتبر با ارائه سند اصلاحی مالی خود سعی کرد جلوی افزایش اعتراض ها را بگیرد اما ناموفق بود.

میشل عون رئیس جمهور لبنان در 24 اکتبر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، خودش ضامن اجرای اصلاحات می گردد و در ادامه برای مذاکره با نمایندگان معترضان اعلام آمادگی کرد اما این اقدام نیز فایده ای نداشت.

ادامه اعتراض ها

دیروز (آدینه) تظاهرات نمایندگان در طرابلس واقع در شمال لبنان با ادامه اعتراضات خود بار دیگر گفتند، دولت فعلی باید کنار برود و مقامات متهم به فساد باید محاکمه شوند.

شهر صیدا واقع در جنوب لبنان نیز دیشب شاهد ادامه حضور معترضان بود، آنها نیز بر رفتن عناصر طبقه سیاسی فعلی در لبنان و بهبود اوضاع مالی تأکید داشتند.

الجزیره گزارش داد، هزاران معترض لبنانی در دو شهر ذکر شده و بیروت، نبطیه، صور، جل الدیب (واقع در شمال بیروت) و غیره تجمع کردند و بر مطالبات خود تأکید کردند.

همچنین پس از سخنرانی عصر دیروز سید حسن نصرالله، ده ها نفر در ضاحیه، شرق بعلبک و صور پرچم های حزب الله به دست گرفتند و محتوای سخنرانی دبیرکل حزب الله را تأیید کردند.

اصرار الحریری برای تغییر در دولت برای فرار از استعفا

در همین ارتباط، روزنامه الاخبار امروز (شنبه) در گزارشی نوشت، سعد الحریری با اعمال فشار میخواهد تغییراتی جدی در کابینه ایجاد کند تا شاید بتواند از خشم معترضان بکاهد.

در ادامه این گزارش آمده، نبیه بری رئیس مجلس لبنان درباره اجرای هر تغییری قبل از اطمینان از مفید بودن آن، هشدار داده است.

اما ولید جنبلاط رئیس حزب التقدمی الاشتراکی (سوسیالیست ترقی خواه) بر تنش ها و سردرگمی ها اضافه نموده است، بویژه اینکه وی در روزهای گذشته کوشش نموده بری را به تغییر در کابینه راضی کند و از حزب الله هم خواسته با فشار بر رئیس جمهور و جبران باسیل وزیر خارجه، آنها را راضی به پذیرش این گزینه نمایند.

الاخبار ادامه داد، اما منابع مطلع تأکید نموده اند قوای مشارکت نماینده در دولت لبنان همچنان معتقدند بهترین راهکار همان اجرای سریع بندهای سند اصلاحی الحریری است اما سعد الحریری بیم آن دارد وضعیت به نقطه ای برسد که او خودش ناچار به استعفا گردد؛ موضوعی که در دیدار دیروز با عون آن را مطرح نموده است.

در همین ارتباط خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع مطلع گفت، سعد الحریری قصد دادن استعفا قبل از توافق با طرف های سیاسی درباره اسامی وزرا در دولت آینده را ندارد.

الشرق الاوسط: الحریری دنبال خارج کردن بعضی ها از دولت است

روزنامه الشرق الاوسط هم در گزارشی نوشت، کسانی که با میشل عون دیدار داشته اند، اعلام نموده اند وی از عدم پاسخ و همراهی معترضان با سخنرانی و پیشنهادهایش مبنی بر آمادگی برای دیدار با نمایندگان آنها تعجب نموده و گفته است: الحریری سند کار ارائه داد و آن را نپذیرفتند؛ اگر معترضان بر موضع خود باقی بماننده به معنای آن است که دستورکارهای خارجی در کار است.

این روزنامه سعودی اضافه نمود، در موازات این موضوع الحریری کوشش دارد فضا را آرام کند و می خواهد با تغییر بعضی چهره ها در دولت که معترضان بر روی آنها حساس هستند، این کار را شروع کند. او از هر گونه برخورد خشن با تظاهرات نمایندگان برحذر داشته و تأکید نموده راهکار سیاسی، بهترین راهکار است.

ص

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14335

به "تظاهرات لبنان ده روزه شد؛ فرار الحریری از استعفا با اصرار بر تغییر در کابینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات لبنان ده روزه شد؛ فرار الحریری از استعفا با اصرار بر تغییر در کابینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید