تاثیر نویز سفید در بهتر شنیدن صداها

به گزارش بلاگ پو، پژوهشگران دانشگاه بازل (University of Basel) سوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند نویز (سر و صدای) سفید می تواند حس شنوایی را بهبود بخشد.

تاثیر نویز سفید در بهتر شنیدن صداها

به گزارش، نویز سفید مانند سایر نویزها نیست و حتی یک محیط آرام نیز تأثیری همانند نویز سفید ندارد. پژوهشگران طی این مطالعه اظهار نموده اند: نویز سفید می تواند سبب بهتر و دقیق تر شنیدن صداهای خالص (pure sounds) گردد. یافته های پژوهشگران طی این مطالعه می تواند به توسعه پروتز کاشت حلزونی جدیدی منجر گردد.

به رغم اهمیت شنوایی در ارتباطات انسانی، دانشمندان هنوز درک کمی از سیگنال های صوتی و نحوه پردازش آنها دارند. اگرچه این موضوع که هرچه دقیق تر الگوهای صوتی را تشخیص دهیم، شنوایی ما بهتر می گردد، واضح است؛ اما مغز چگونه می تواند بین اطلاعات مرتبط و کم اهمیت- خصوصاً در محیطی که دارای سر و صدای پیش زمینه است، تمایز قائل گردد؟

کاوش در قشر شنوایی

پژوهشگران دانشگاه بازل طی این مطالعه به سرپرستی دکتر تانیا رینالدی بارکات(Tania Rinaldi Barkat) از دانشکده زیست پزشکی دانشگاه بازل بنیاد عصبی درک صدا و تفاوت صدا را در یک محیط صوتی چالش برانگیز آنالیز نموده اند. تمرکز پژوهشگران طی این مطالعه بر روی قشر شنوایی و ناحیه مغز شنوایی(auditory brain) بود.

مغز شنوایی ناحیه ای از مغز است که محرک های صوتی را پردازش می نماید. آنها طی این مطالعه الگوهای فعالیت مغز موش ها را اندازه گیری کردند و مورد آنالیز قرار دادند. همانطور که تعیین است، تمایز بین صداها هرچه قدر که آنها در طیف فرکانسی نزدیک تری قرار داشته باشند، سختتر است. طی این مطالعه در ابتدا، محققان تصور می کردند که سر و صدای اضافی می تواند عمل شنیدن را سختتر کند. با این حال نتیجه مطالعه عکس این موضوع را نشان داد و پژوهشگران قادر به نشان دادن توانایی مغز در تمایز تفاوت های ظریف هنگام افزودن نویز سفید به پس زمینه بودند. در مقایسه با یک محیط آرام، نویز سفید ادراک شنوایی را تسهیل می نماید.

داده های پژوهشگران طی این مطالعه نشان داد که نویز سفید فعالیت سلول های عصبی را در قشر شنوایی بطور معنی داری مهار می نماید. برعکس، این مهار تحریک عصبی منجر به درک دقیق تر صداهای خالص شد.

پروفسور تانیا بارکات(Tania Barkat) در این باره گفت: ما طی این مطالعه دریافتیم که همپوشانی کمتری بین جمعیت نورون ها طی دو بازتاب جداگانه وجود دارد. به عنوان یک نتیجه کلی، کاهش فعالیت های عصبی بازنمایی صدایی متمایزتری را ایجاد می نماید.

محققان برای تأیید اینکه قشر شنوایی و نه منطقه دیگری از مغز مسئولیت تغییر درک صدا را بر عهده دارند، از روش کنترل نور استفاده کردند. یافته های آنها احتمالاً می تواند برای بهبود درک شنوایی در شرایطی که تشخیص صداها سخت است، مورد استفاده قرار گیرد.

نویز سفید

در مهندسی برق و پردازش سیگنال، نویز سفید به سیگنالی گفته می گردد که توان آن به طور یکنواخت در همه فرکانس ها توزیع شده باشد. به همین دلیل به آن سفید می گویند، زیرا تابع چگالی طیف توان آن مانند نور سفید در همه فرکانس ها مقدار تقریباً ثابتی دارد.

منبع: ایسنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16148

به "تاثیر نویز سفید در بهتر شنیدن صداها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نویز سفید در بهتر شنیدن صداها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید