به بهانه روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

به گزارش بلاگ پو، روزنامه خراسان - مریم سادات کاظمی: از سال 1945، 16 اکتبر مصادف با 24 مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد (فائو) به عنوان روز جهانی غذا معرفی گشت تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر جهان بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان های خصوصی و همه مردم باشد.

به بهانه روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

در حقیقت آمار تکان دهنده سازمان بهداشت دنیای از رنج گرسنگی و سوء تغذیه افراد به خصوص بچه ها در جوامع فقیر و درگیر جنگ لزوم اقدام اساسی در این باره را می طلبد. نظر به اهمیت این موضوع، هر سال شعاری هم از طرف فائو انتخاب می گردد تا اقدامات بر مبنای آن برنامه ریزی گردد. در امسال میلادی هم تغذیه سالم برای دنیای بدون گرسنگی انتخاب شده است.

اگر اسراف نگردد، همه مردم دنیا سیر می شوند!

795 میلیون نفردر دنیا از گرسنگی رنج می برند تضادی شوکه کننده! جنگ و نبود حمایت از توسعه کشاورزی مهم ترین عوامل گرسنگی در دنیا به حساب می آیند که حیات افراد را به خطر می اندازند. از بین رفتن خوراکی ها در همه جوامع دیده می گردد، اما سطح آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بیشترین اسراف غذا (53 درصد) در کشور های اروپایی مربوط به مصرف کنندگان و در منازل و رستوران هاست، اما در کشور های در حال توسعه، نبود برنامه ریزی برای نگهداری و بسته بندی مهم ترین چالش است و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی طی مراحل اول فراوری از بین می رود.

همه کشور ها درگیر سوء تغذیه

از هر سه نفر، یکی از تغذیه صحیح برخوردار نیست که پیامد آن در بچه ها، اختلال در رشد و در بزرگ سالان اضافه وزن است. برآورد ها نشان می دهد نزدیک به نیمی از آمار فوت بچه ها کمتر از پنج سال در دنیا ناشی از سوء تغذیه است.

همچنین کم خونی دختران نوجوان و زنان نیز یکی دیگر از پیامد های این مسئله است که زمینه ساز مسائل متعدد مادران و بچه ها آینده در طولانی مدت خواهد بود.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به وسیله تغذیه یکی از موانع عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و رشد مطلوب است، اما بیش از یک سوم بچه ها در سنین پیش از دبستان در دنیا دچار کمبود ویتامین A هستند.

سوء تغذیه مادران که متاسفانه در کشور های توسعه نیافته شایع است، عوارضی مانند رشد ناکافی جنین و افزایش خطرات بارداری را در پی دارد. به طور کلی سوء تغذیه مادران و بچه ها عامل مرگ و میر حدود 10 درصدآمار فوت در دنیا است.

دورریز های غذایی را کم کنیم

متخصصان اعلام نموده اند هر فرد در ماه حدود 20 پوند ماده غذایی را دور می ریزد که این مشکل بزرگی است. زمانی که متوجه می شویم 40 درصد از غذای فراوری شده در ایالات متحده آمریکا از زباله دانی سر در می آورد، آن را نوعی بی مسئولیتی می دانیم.

پیش از آن که ماده غذایی که در یخچال نگه داشته اید خراب گردد، آن را به فریزر منتقل کنید یا اگر امکان دارد خشک کنید. میوه ها و سبزیجات را داخل یک پاکت نایلونی قرار دهید و سپس به فریزر منتقل کنید.

پژوهش ها نشان می دهد 44 درصد از این غذا های دور ریخته شده از خانه و 33 درصد از صنایع غذایی یعنی رستوران ها به وجود آمده است.

چند راهکار ساده

برنامه و نقشه غذایی هفتگی تهیه کنید.

تهیه فهرست غذایی هفتگی بسیار مفید است و فقط مانع اسراف نمی گردد بلکه فواید دیگری هم دارد.

کود گیاهی بسازید.

بعضی از کشور ها برنامه های فراوری کود های گیاهی از دور ریز های خانگی دارند؛ حتی اگر چنین برنامه ای در کشورتان ندارید، آن را در خانه خودتان اجرا کنید و به این شکل در کاهش گاز های گلخانه ای یاری کننده باشید.

منبع: Fao.fr

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13803

به "به بهانه روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بهانه روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید