بهینه سازی فضاهای شهری برای تردد سالمندان

به گزارش بلاگ پو، دکتر حسن سجادزاده- مدیرگروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا:در طول زندگی انسان یک تعادل دینامیکی بین فعالیت های شخصی و اجتماعی وجود دارد و به همین دلیل فضاهای شهری باید متناسب با این تعادل دینامیکی بهینه سازی و پایه گذاری شوند.

بهینه سازی فضاهای شهری برای تردد سالمندان

اصولا فعالیت های خارج از منزل در مکان های عمومی به 2 دسته تقسیم می شوند: فعالیت های اجباری مانند خرید، انتظار برای اتوبوس، رفتن به مدرسه یا محل کار و فعالیت های اختیاری مانند قدم زدن و نیز فعالیت های اجتماعی مانند قرار ملاقات ها و بحث ها و مذاکرات. بر این اساس، فضای عمومی شهر منعکس نماینده فرهنگی است که توسط طراحان، سیاستمداران و استفاده نمایندگان همراه با تغییرات تاریخی، مالی، اجتماعی و سیاسی اشاعه داده می گردد.

یکی از جنبه های مهم سالمندی داشتن بیماری های مختلف است به طوری که آنها به سختی حرکت می نمایند. سالمندان از پوکی استخوان، بیماری های ماهیچه ای و خستگی، عدم تعادل و مسائل بینایی و شنوایی رنج می برند. به همین علت سلامتی، انتظارات محیطی و خانگی سالمندان بسیار متفاوت با سایر افراد جامعه است. بنابراین طراحی شهری قابل دسترس باید برای همه گروه های سنی در فضاهای شهری در نظر گرفته گردد. استان همدان، بنا به آمارهای موجود، جزو 4 استان اول کشور در زمینه سالمندی است، اما متاسفانه نبود برنامه معین در طراحی مکان های عمومی برای سالمندان در توسعه و کیفیت بخشی به فضاهای شهری مشاهده می گردد. مهم ترین نتایج آسیب شناسی ها در این زمینه شامل نبود مطالعات جامع و راهبردی در این حوزه و همچنین نبود نظارت و رعایت ضوابط بهینه سازی فضاهای شهری براساس فیزیولوژی سالمندان است که به نبود دسترسی راحت، امنیت بیرون از منزل، ارتباطات اجتماعی و مانند این منجر می شوند که باید در طراحی محیط برای حضور سالمندان در سطح شهر همدان در نظر گرفته شوند.

ایجاد و حفظ پیاده روها، طراحی خیابان های متقاطع امن، افزایش امنیت خیابان ها، افزایش امکانات حمل ونقل عمومی و طراحی مناسب خیابان ها و مکان های عمومی باعث تشویق سالمندان برای پیاده روی می گردد و می تواند محیط زندگی را با کاهش سرعت حمل ونقل امن تر کند. همچنین، فاصله زیاد پارکینگ های عمومی تا مرکز شهر، نامناسب بودن ورودی و خروجی پارکینگ های عمومی، نبود سرویس بهداشتی عمومی، کمبود فضاهای سبز عمومی و محلی، درختکاری و طراحی بوستان ویژه سالمندان در سطح شهر همدان همیشه از موارد مورد انتقاد جامعه سالمندان بوده اند.

از طرف دیگر، سالمندان به تغییرات دمایی مانند گرمای زیاد یا سرما و باد و طوفان بسیار حساس هستند. بنابراین مطالعه ارزیابی فضای باز عمومی شهر همدان، با توجه به اقلیم سرد آن اهمیت زیادی در زندگی تعاملی و سالمندان دارد. همچنین، در حوزه ضوابط بهینه سازی فضاهای شهری توجه به کیفیت و شیب معابر عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از مصالح بادوام، سخت و غیرلغزنده در این رابطه باید مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد. همچنین، توجه به محافظ ها نظیر محافظ پله ها و دست اندازها در معابر عمومی از اهمیت فوق العاده ای برای سالمندان برخوردار است.

  • روشنایی

موضوع دیگر در ارتباط با سالمندان، روشنایی فضاهای شهری در شب است که بتواند عبور و مرور شهروندان سالمند و امنیت آنها را در فضای شب تسهیل و فراهم کند. بر این اساس است که با ارزیابی ویژگی های روان شناسانه و فیزیولوژیکی سالمندان می توان تصور درستی از کیفیت فضاهای عمومی شهرها برای قشر سالمند پیدا کرد. مدیریت شهری در این خصوص رکن اصلی تحقق شهر دوستدار سالمند است. به نظر می رسد با تعریف یک طرح پژوهشی در مورد امکان سنجی محورها، بوستان ها یا فضاهای عمومی خاص سالمندان در شهر همدان بتوان قدم های اولیه را در این خصوص برداشت. البته در این زمینه مشارکت سالمندان و دریافت دیدگاه ها و نظرات آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از فرم های ارزیابی و تحلیل آنها می تواند به معین ضوابط طراحی فضا برای سالمندان یاری کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12576

به "بهینه سازی فضاهای شهری برای تردد سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی فضاهای شهری برای تردد سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید