با غذا به جنگ پیری برویم

به گزارش بلاگ پو، نه، شما سالمند نیستید؛حتی اگر سن تقویمی تان بالا باشد. احساس خودتان را در نظر بگیرید. اگر احساس جوانی می کنید، یعنی تغذیه و شیوه زندگی خوبی داشته اید؛ یعنی مراقب بوده اید که نیازهای سلولی تان را تأمین کنید و زندگی فعالی داشته باشید. سازمان جهانی بهداشت سن 65 سالگی را ابتدای سالمندی می داند ولی من، دوستان و آشنایان

با غذا به جنگ پیری برویم

با غذا به جنگ پیری برویم

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام

نه، شما سالمند نیستید؛حتی اگر سن تقویمی تان بالا باشد. احساس خودتان را در نظر بگیرید. اگر احساس جوانی می کنید، یعنی تغذیه و شیوه زندگی خوبی داشته اید؛ یعنی مراقب بوده اید که احتیاجهای سلولی تان را تأمین کنید و زندگی فعالی داشته باشید. سازمان جهانی بهداشت سن 65 سالگی را ابتدای سالمندی می داند ولی من، دوستان و آشنایان 80 - 90 ساله ای دارم که هر روز شنا می نمایند، گاهی به کوه نوردی می فرایند و پوست شاداب و چهره خندانی دارند. آنها برای سایر دوستان الگو هستند. تغذیه خوب کلید اصلی حفظ سلامت و نگه داشت توان کافی برای فعالیت های ذهنی و جسمی است. حفظ سیستم ایمنی با تغذیه مناسب مقدور است و بدن را برای مقابله با بیماری ها که خودشان کاهنده توانایی هستند آماده می نماید.

شما حتماً در خصوص رادیکال های آزاد که من آنها را دشمن سلامت می دانم، مطالبی شنیده اید. پیری سلولی و ارتباط آن با این رادیکال های آزاد و مصرف آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از حمله این ترکیبات مضر مطلب تازه ای نیست. ریشه بسیاری از بیماری های حاد و مزمن هم همین دشمن است که به سلول حمله می نماید و در یک تسلسل بعضاً غیر قابل کنترل همه چیز را به هم می ریزد. ابتدا تصور بر این بود که این دشمن به هسته سلول که نقش کلیدی در حیات سلول دارد حمله می نماید اما دانشمندی مجارستانی ثابت کرد که این دشمن موذی به غشای پلاسمایی سلول یعنی اولین سطح مهم دفاعی سلول آسیب وارد می نماید. حال سوال اینجاست که رادیکال های آزاد چگونه شکل می گیرند؟ جواب به این سوال کمی سخت است چون باید یک موضوع پیچیده را ساده بگویم. در حقیقت بخشی از آن را خودمان فراوری می کنیم. ما غذا می خوریم و غذا باید تبدیل به انرژی گردد. تصور کنید در بدن و یا سلول های ما غذاها به صورت مواد قابل جذب در می آیند و در بخش خاصی از سلول مثل یک آزمایشگاه کوچک تبدیل به انرژی و سایر مواد مورد احتیاج می شوند. بخشی از این انرژی با واکنش خاصی در حضور اکسیژن تبدیل به رادیکال آزاد می گردد.

راه مقابله با این دشمن، همان آنتی اکسیدان ها هستند. شما بسیاری از آنها را می شناسید. ویتامین C ویتامینE، بتا کاروتن ها، علاوه بر آن بدن ما سیستم درون زایی هم برای آنتی اکسیدان دارد مثل برخی سیستم های آنزیمی و برخی از اسیدهای آمینه که با این دشمن مبارزه می نمایند. تغذیه پیشگیر وتوانمند نگه داشتن بدن تنها به مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ختم نمی گردد. کاهش مصرف شکر، کربوهیدرات ها با نمایه گلایسمیک بالا مثل برنج، سیب زمینی و غذاهایی که در بدن به سرعت تبدیل به قند می شوند و عواملی برای ایجاد التهاب سلولی هستند از اهمیت زیاد برخوردارند. علاوه بر آن، مصرف پروتئین های خوب مثل انواع ماهی، مرغ، بوقلمون روغن زیتون، شیر کم چرب، انواع سبزی، حبوبات پنیر پارمزان و صیفی جات و میوه ها باید مد نظر باشد.

منبع:روزنامه سلامت شماره 230

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54331

به "با غذا به جنگ پیری برویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غذا به جنگ پیری برویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید