اسراری شگفت انگیز از قلعه والی ایلام

به گزارش بلاگ پو، تصاویری دیدنی از قلعه والی ایلام که مربوط به دوره قاجار است را مشاهده خواهید کرد.

اسراری شگفت انگیز از قلعه والی ایلام

به گزارش، قلعه والی ایلام مربوط به دوره قاجار است که در دشت میان کوهی ایلام و در بالای تپه چگا میرک (خیابان پاسداران کنونی شهر ایلام) در سال 1326 هجری قمری ساخته شده است.

در مورد تاریخچه قلعه والی چنانچه از سنگ نوشته ای که در تخت خان (محله ای در 15 کیلومتری شمال شرقی صالح آباد-ایلام) پیداست چنین آمده که غلام رضاخان بعد از ذکر چندین سطر از کار های اجرا شده خود می نویسد:

امر به ساختن قلعه حسین آباد فیلی که مشهور به ده بالا است نمودم.

چشمه بی بی آب این قلعه را تأمین می نموده است که به سبک گذشته با استفاده از تنبوشه آب چشمه به محوطه حیاط مرکزی قلعه راهنمایی می شده است.

قلعه والی در زمینی به مساحت 17/4687 متر مربع احداث شده است که از این مقدار زمین، فضای سبزی به مساحت 4/1792 متر مربع در ضلع جنوبی باقی مانده است. قلعه نمای جنوبی و شکلی تقریباً ذوزنقه ای دارد این قلعه زیر بنایی برابر 01/1466 متر مربع دارد و مساحت حیاط درونی آن برابر 4/1363 متر مربع است. قلعه والی در زمان ساخت در فضایی کاملاً باز ساخته شده، ولی با پیش رفت شهرنشینی اطراف آن با ساختمان های مسکونی و اداری محصور گشت.

موقعیت قلعه به نحوی است که از سمت شمال با کوچه ای شش متری و از سمت غرب با خیابانی هشت متری از ساختمان های مسکونی اطراف خود جدا شده است. از شرق نیز با ساختمان اداری اداره کل امور اقتصاد و دارائی ایلام محصور شده شده است و از جنوب به خیابان پاسداران منتهی می گردد. در ضلع شمالی قلعه تالار (شاه نشین) زیبایی وجود دارد که ابعاد و اندازه داخلی آن بزرگتر از سایر اطاق ها می باشد. در وسط تالار حوض کوچکی قرار گرفته است که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزین شده بود و در زمان بازسازی با کاشی های رنگی تزئین گشت.

این حوض در اطراف چشمه ای که در آن موقع پرآب بوده ساخته شده، ولی به مرور زمان این چشمه خشک و کم آب شده بود و برای اینکه حالت نمادین چشمه حفظ گردد در باسازی قلعه با اجرای لوله کشی این قسمت نیز مرمت گشت تا به دست فراموشی سپرده نگردد. وجود نرده های مشبک آجری به رنگ فیروزه ای، تراس های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره های مشبک با شیشه های الوان، اورسی های قلعه، ستون های دایره ای، سرستون های منقوش در ایوان، قوس های کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه چشم انداز کاملاً زیبایی به قلعه و معماری آن داده است.

منبع: میزان

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3052

به "اسراری شگفت انگیز از قلعه والی ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری شگفت انگیز از قلعه والی ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید